Trimma bilen lagligt – med bibehållen garanti

Många väljer att chiptrimma bilen, men det gäller att man väljer en laglig lösning. Annars riskerar du att förlora motorgarantin – och försäkringsbolagen kan vägra att betala ut maskinskadeförsäkringen.

Att chiptrimma bilen är i sig inte olagligt, men om du ändrar motorns effekt så är kravet att fordonet registreringsbesiktigas. Det innebär att biltillverkaren måste lämna ett intyg som säger att bilen är godkänd för att klara den nya effekten – allt från att klara avgaskrav, till att saker som hjulupphängning och bromsar är dimensionerade för den nya prestandan.

Tillverkarna ger som regel inte sådana garantier. Volvo och BMW tillhör undantagen, men detta förutsätter att du använder deras fabrikstrim. Volvo erbjuder Polestars optimering, som ger fler hästkrafter och ett större vridmoment – samtidigt som koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning är oförändrade. Trimmet påverkar varken bilens garantier eller serviceintervaller. Optimeringen är inte begränsad till motorn. Polestar förbättrar prestandan i hela drivlinan, och allt installeras på omkring en timme av auktoriserad Volvo-återförsäljare.

BMW erbjuder M Performance-tillbehör i kategorierna aerodynamik, drivning, förarplats och chassi. Motorutbudet är raka bensin- och dieselsexor, samt en V12-motor för 7-serien. Lättmetallfälgar, stötdämpare och bromsar av kombinationen kolfiber/keramik hämtar inspiration från tävlingsbanan. Till detta kommer bland annat M Performance aerodynamikkomponenter som förbättrar marktrycket och köregenskaperna.

Många väljer att ignorera kravet på registreringsbesiktning – och investerar i trimning som inte är godkänd av biltillverkaren. För dem finns en uppsjö av erbjudanden till de flesta modeller. En enkel lösning är att koppla in en effektbox. Den ”lurar” sensorerna att bränsletrycket är för lågt, och de kompenserar detta genom att bränslespridarna hålls öppna längre tid. Mer bränsle innebär mer kraft. På turbomodeller höjs laddtrycket. En mer omfattande åtgärd är att optimera motorn genom att ändra mjukvaran i motorstyrenhetan.

Bortsett från att det är olagligt att rulla med en icke-godkänd bil i trafik, finns ett par konkreta risker med trimning som inte utförs med bilmärkets originaldelar och bibehållna garantier – som hos Volvo eller BMW. Då påverkas motorgarantin från tillverkaren, och förändringarna kan även innebära att ditt försäkringsbolag inte vill betala ut maskinskadeförsäkringen. Ett motorhaveri kan följaktligen bli en dyr historia. En annan fråga är bilens andrahandsvärde. Kommer en köpare vilja äga ett fordon som inte har registreringsbesiktigats?