10 saker du måste ha koll på när du köper begagnad bil

Här har du nyckeln till ett lyckat begagnatköp. Checka av listan för att vara väl förberedd och undvika dyra misstag. Här tipsar vi också hur du skyddar dig mot bedragare.

Sammanfattning:

  • För att göra ett lyckat begagnatköp behöver du vara väl förberedd. Checka av punkterna på vår lista för att göra ett tryggt och bra köp.
  • Det finns bedragare som försöker lura begagnatköpare. Följ våra råd för att inte bli lurad.
  • Chansen att göra en bra affär är störst om du köper bil av privatperson. Men känner du dig osäker är det tryggast att vända sig till en seriös bilhandlare.

Köpa begagnad bil är bland det roligaste man kan göra. Samtidigt också något av det läskigaste, eftersom det handlar om mycket pengar och man riskerar att bli lurad.

Här har vi samlat alla tips och råd till en komplett guide för dig som ska köpa begagnad bil av privatperson. Många av punkterna handlar om att undvika dyrbara misstag.

Är du trygghetsnarkoman bör du istället överväga att köpa begbil hos en bilhandlare – som dock alltid ser till att själv tjäna pengar på affären. Chansen till de bästa pris finns tveklöst hos de privata säljarna.

Köpa begagnad bil av en privatperson är mera riskfyllt, jämfört med hos en bilhandlare. En privat försäljare lämnar inga garantier och köparen måste därför undersöka bilen noga. Som privat bilköpare har man ingen ångerrätt.

Guiden nedan är lång med sina 15 punkter men det behövs en lista att bocka av, för du kan inte hålla allt i huvudet. Vid bilköp är det också lätt att bli känslomässigt upprymd och kanske glömma viktiga detaljer, sådant som i efterhand kan visa sig bli väldigt kostsamt.

Stålsätt därför dig själv och checka av alla punkter. Var förberedd så gör du inga misstag vid ditt begagnatköp av bil. Agera snabbt när en bra möjlighet dyker upp, men låt dig inte luras av en stressas säljare som kanske vill ha förskottsbetalning. Då finns risken att bli lurad.

Tänk också på den gamla regeln: ”Om en bilaffär verkar för bra för att vara sann, då är den nog det också”. Uppenbar prisdumpning sker som regel av en anledning, tyvärr inte sällan för att försöka lura köparen. Men läser du punkterna här nedan är du förberedd och slipper förhoppningsvis uppleva dyrbara missar.

1. Bestäm bilmodell och vänta in rätt objekt Roligaste och kanske svåraste delen i ett bilköp. Vilken modell är rätt? Läs tidningstester, fråga runt bland kompisarna men till slut finns det bara en som kan svara på frågan: du själv. Analysera ditt behov av bil och tänk speciellt på storleken. Mindre bilmodeller är nästan alltid billigare än större. Om du bara behöver en större modell vid några få tillfällen om året kan det vara ekonomiskt klokare att hyra bil de gångerna. Ha inte för bråttom i ditt sökande. Förhastade beslut kan man få ångra. Numera finns det bra hjälpmedel där man till exempel kan skapa en bevakning på annonssajter.

2. Skapa en prisbild Leta efter bilmodellen på de stora annonssajterna. Se hur mycket bilarna med motsvarande körsträcka, årsmodell och utförande kostar.

Gör en budget. Räkna på skatt, försäkring, bränsleförbrukning, service, värdeminskning. Kolla upp allt i förväg. Även om det är sorgligt kan man faktiskt tvingas gå tillbaka till punkt 1 och välja en annan bilmodell, helt enkelt för att den man vill ha blir för dyr i drift. En rolig bil är ju kul, men om den exempelvis är väldigt dyr att försäkra för dig så är det sannolikt klokare att välja en annan modell.

Biluppgifter

3. Var förberedd inför bilköpet När rätt objekt upptäcks gäller det att du agerar snabbt. En bra affär dyker upp plötsligt och försvinner som regel också snabbt. Samtidigt ska du inte låta dig stressas av säljaren, det kan vara ett varningstecken att något är fuffens. Förbered provkörningen med ägarkontroll, leta efter eventuella obetalda p-böter, lån, med mera. Kontrollera historiken på bilen, så långt det är möjligt. Företaget Carfax kan ge en mera detaljerad historik och på sajten Biluppgifter.se finns det också möjlighet att kontrollera historik.

4. Begär id av säljaren Nu kan det kännas lite obekvämt, men det första du ska göra innan provkörningen av bilen är att be säljaren om en identitetshandling – körkort eller pass. Om köpet ska genomföras måste du till 100 procent vara säker på att du har bilägaren framför dig.

Köper du bilen av någon annan än ägaren är risken stor att bli lurad. Den rättmätiga ägaren har rätt att kräva tillbaka bilen och sen får du själv försöka få tillbaka pengarna – från vem det nu var? Bilförsäljning kan givetvis förmedlas via någon annan än ägaren, men då måste det finnas en skriftlig fullmakt för det.

ID handling

5. Kontrollera chassinummer Är det verkligen rätt bil du köper? Återigen är det tråkigt att behöva vara misstänksam men läs av chassinumret, på moderna bilar brukar det sitta läsligt i en ”ruta” på vindrutans nederkant. Stämmer inte chassinummer bör du fatta misstankar direkt. Risken är stor att bilen är stulen, falskskyltad eller manipulerad på annat sätt. Det finns inga logiska skäl till att en bil har ”ändrat chassinummer”, tro inte på någon historia som säljaren levererar.

VIN nummer

6. Kontrollera mätarställning och dokument Läs av mätarställningen. Kontrollera allmänna intrycket, väldigt sliten förarstol och pedalgummin kan vara en indikation på att bilen kanske gått mycket längre än mätarställningen säger. Kontrollera besiktningspapper och servicebok. Eventuella kvitton från reparationer kan också ge en indikation på hur bilen blivit skött. I dessa dokument brukar mätarställningen finnas angiven och då ser man om bilen ”blivit skruvad”, alltså fått mätaren manipulerad. Saknas besiktningspapper och servicebok kan det vara tecken på att ägaren försöker dölja något. Då kan information från exempelvis Biluppgifter.se eller Carfax vara till hjälp för att dokumentera historiken.

Mätarställning

7. Provkör bilen Starta motorn och kontrollera alla eldrivna funktioner som fönsterhissar, backspeglar, stoljustering, stolvärme, bilstereon, elbakruta, med mera. Majoriteten av alla fel som moderna bilar drabbas av handlar om elektronik och/eller elkomponenter. De kan tyvärr vara kostsamma att reparera, dubbelkolla därför att allt verkligen funkar.

På vintern kan det vara svårt att kontrollera luftkonditioneringen, men om den fungerar ska den även avfukta väl och ta bort kondensdimma på rutorna. På sommaren känner man efter om det kommer sval luft från utblåsen. Att reparera en trasig luftkonditionering kan bli dyrbart, och tro inte på någon förklaring om att ”det är bara att fylla på gas”. Då hade bilägaren redan gjort det.

Ta en provtur med omväxlande stadstrafik och landsvägskörning. Lyssna efter konstiga ljud. Gör en rejäl inbromsning och se om bilen stannar rakt (eller drar snett). Accelerera fullt, kontrollera att kopplingen inte slirar (manuell låda) eller att automaten växlar som den ska.

För framhjulsdrivna bilar: Leta upp en parkeringsplats och gör en kraftig U-sväng med fullt rattutslag, dra på lite med gasen och lyssna noga. Gör det både till höger och vänster. Om det hörs ett rasslande, knäppande ljud är det sannolikt drivknutarna som är på väg att gå sönder.

Provtur

8. Kontrollera vinter/sommarhjul Se till att vinterhjul (eller sommarhjul) ingår i köpet, kontrollera däckslitaget. Mät även däckslitaget på bilen. Under fyra millimeters slitagedjup innebär att det är dags för däckbyte.

Eftersom det är lag på vinterdäck i Sverige måste bilen ha två uppsättningar hjul. Att köpa fyra fälgar och nya däck blir en rätt dryg utgift, skulle de inte ingå eller däcken är rejält slitna ska det avspegla sig på priset (som ska sänkas).

Om bilen har låsbara hjulbultar ska det finnas ett verktyg för dessa. Se till att den verkligen följer med. Annars blir det svårt att få bort hjulbultarna och du måste köpa en ny sats.

Vinterdäck spårdjup

9. Få med alla nycklar Se till att alla nycklar följer med bilen, minst två uppsättningar. Tro inte på ”jag skickar extranyckeln till dig sen”. Risken är att du aldrig ser röken av den nyckeln och får bekosta en dubblett själv. Eller så blir din nyinköpta bil mystiskt stulen bara ett par dagar efter ägarbytet (med den nyckeln du aldrig fick), och sedan snabbt transporterad till utlandet. Den förra ägaren har då ”sålt” bilen till ett kriminellt gäng som har både adress till dig och nyckel till bilen.

Nycklar

10. Skriv kontrakt Köpekontrakt i två exemplar ska skrivas och det finns mallar för detta på nätet som man kan ladda hem och printa ut. Vid bilförsäljning mellan privatpersoner gäller köplagen och den är dispositiv, vilket innebär att den gäller om inget annat avtalats. Ett ifyllt och undertecknat köpekontrakt (i två exemplar) är därför mycket viktigt, ifall det skulle bli frågetecken eller uppstå en tvist i efterhand.

Efter köpet är det viktigt att både anmäla ägarbyte och försäkra bilen. Ägarbytet kan man anmäla via webben, med Transportstyrelsens app eller via registreringsbeviset. Vänta inte med att försäkra bilen utan gör det direkt, skulle det hända en olycka på hemvägen från bilköpet kan det bli mycket dyrt. Med den här checklistan hoppas vi att du kan genomföra ett lyckat bilköp, utan att gå på några dyrbara minor.