Elbilsrevolutionen är här – tio år efter Parisavtalet

Det har snart gått tio år sedan Parisavtalet trädde i kraft. Då var elbilen en nischprodukt, men mycket har hänt. Den elektrifierade revolutionen har vuxit sig stark, inte minst i ledande länder som Kina.
En ny rapport från Energy & Climate Intelligence Unit (ECIU) visar att elbilsförsäljningen har ökat exponentiellt under det senaste decenniet globalt. Den snabba omställningen förvånar många, eftersom man tidigare trodde att elrevolutionen inom fordonssektorn skulle bli en av de svåraste att genomföra.
En stor anledning till den snabba omställningen är att 80 procent av världsekonomin nu har infört mål för nettonollutsläpp, vilket har tvingat biltillverkare att snabbt ställa om till elektriskt. Klimatmålen, tillsammans med att kostnaden för förnybar energi har sjunkit, gör det i dag mer prisvärt att driva elbilar än fossildrivna fordon. Dagens batterier är dessutom betydligt bättre, med högre energitäthet, och priset per kilowattimme har minskat med över 80 procent sedan 2015 – något som gjort elbilen ännu mer konkurrenskraftig.
Nu när vi blickar framåt varnar rapporten från ECIU för att mycket visserligen har gått åt rätt håll, men att stora utmaningar fortfarande återstår innan vi helt kan nå målen. För att klara Parisavtalets ambitioner krävs inte bara fler elbilar, utan även en kraftig utbyggnad av laddinfrastrukturen, renare elnät och starkare återvinningssystem.
De kommande tio åren måste vi skapa ett helt cirkulärt transportsystem där produktion, energi och användning hänger ihop. Världen har redan bevisat att förändring är möjlig men tempot måste nu öka dramatiskt om Parisavtalets löften ska kunna infrias.







