EU kan förbjuda förbränningsmotorer i företags- och hyrbilar från 2030

Sedan 2022 har det stått klart att EU-parlamentet beslutat att från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut någon koldioxid. Detta för att nå målet om klimatneutralitet till 2050.
Men nu har det kommit uppgifter från Tyskland om att EU-kommissionen verkar vilja snabba på processen, och överväger att endast tillåta inköp av utsläppsfria fordon för tjänstebilar och hyrbilar redan från 2030.
Huruvida man ska påskynda elektrifieringen och tidigarelägga tidsgränsen har debatterats hejvilt sedan början av året. Just nu handlar det bara om spekulationer, men enligt källor nära EU-kommissionen kan ett förslag presenteras redan i slutet av sommaren. Om förbudet skulle träda i kraft redan 2030, kommer ungefär 60 procent av nybilsmarknaden att påverkas av beslutet.
Enligt kritiker går EU-kommissionen för snabbt fram. Infrastrukturen måste förbättras rejält om ett förbud mot förbränningsmotorer för företags- och hyrbilar ska införas redan 2030. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med laddpunkter runtom i EU. Majoriteten av laddpunkterna finns i Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Enbart Hamburg har fler laddpunkter än hela Slovakien eller Bulgarien.
– Ett förbud mot förbränningsmotorer för flottägare från 2030 är skrämmande verklighetsfrånvänt. Turister kommer knappt kunna hyra bil längre, konsumenter kommer praktiskt taget inte kunna leasa fordon. Det saknas laddstolpar i hela EU. Med nuvarande utbyggnadstakt kommer det inte att förändras, säger Nico Gabriel, styrelseledamot på Sixt Biluthyrning.