Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX har slagit 25 långdistansrekord

Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX har satt en ny standard för vad som är möjligt med en elbil. Med Mercedes-AMGs nya konceptbil har man totalt slagit 25 olika långdistansrekord.
På högfartstestbanan i Nardó körde Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX 558 mil på 24 timmar och krossade därmed det tidigare tidigare elbilsrekordet. Men man nöjde sig inte där. Efter rekordet fortsatte körningen och på mindre än åtta dagar hade bilarna kört en sträcka motsvarande ett helt varv runt jorden.
Konceptbilarna körde i 300 km/h från morgon till kväll och laddades med i snitt 850 kW, vilket är mer än vad dagens infrastruktur klarar av. När bilarna till slut gick i mål hade CONCEPT AMG GT XX kört totalt 4 007,5 mil på 7 dagar, 13 timmar och 24 minuter, vilket motsvarar jordens omkrets. Totalt sattes alltså 25 olika långdistansrekord under testet i Nardò.
– På 1970- och 80-talet var Mercedes-Benz ofta här i Nardò och satte världsrekord med visionära teknikprogram som C111. Då handlade det om diesel och bensin. Nu har vi bevisat samma sak för eldrift – vi definierar om vad prestanda betyder i den elektriska eran, säger Marcus Schäfer, CTO på Mercedes-Benz.
Det var tack vare AMG:s nya elarkitektur AMG.EA som man lyckades slå rekord efter rekord. Drivlinan bygger på tre revolutionerande axialflödesmotorer från Mercedes-Benz-ägda Yasa och ett avancerat direktkylt högprestandabatteri med en energitäthet på 300 Wh/kg. Med en laddkapacitet på över 850 kW tar det bara fem minuter att ladda för 40 mils körning.
– En AMG definieras alltid av sin drivlina. Även i elvärlden måste drivlinan vara övertygande på alla sätt. De som köper våra kommande eldrivna modeller kommer att få genuina AMG-bilar – utan kompromisser, säger Mikael Schiebe, styrelseordförande i Mercedes-AMG.
Tekniken under konceptbilen GT XX:s skal är grunden för nästa generation AMG-elbilar. Testerna visar tydligt att Mercedes-AMG signalerar att framtidens prestanda är elektrisk.