
Här är några av de värsta bilmodellerna genom tiderna
Katastrofalt fula designer, oförklarliga mekaniska fel – och ibland en olycklig förmåga att självförstöras.
Här är några av de största bilflopparna någonsin, där en modell var så dålig att det innebar slutet för hela bilmärket.
Alla bilmodeller kan självklart inte bli en Toyota Corolla eller Volkswagen Golf, två av de bäst säljande och mest populära bilmodellerna genom alla tider. Men det minsta man kan kräva av ett fordon är väl att den åtminstone inte självantänder – eller spontant tappar ratten?
Tydligen inte, för det är just vad som har skett med några av bilarna på sajten Edmunds Inside Lines lista över de mest misslyckade modellerna någonsin.
Här är ett par av våra favoriter:
1955 års BMW Isetta
Med lite välvilja kan man säga att bilen var före sin tid. Den oerhört fula modellen ser mest ut som valfri mopedbil som cruisar omkring i storstäder över hela världen idag. Men det finns inte mycket annat välvilligt med BMW Isetta. Under sju år tillverkades endörrsmodellen med brutala 12 hästkrafter av BMW. Om man parkerade med fronten för nära en vägg så gick dörren inte att öppna…
1957 års Trabant
En bil tillverkad av gamla kläder från Sovjetunionen och Östtyskt lim låter väl som en riktig höjdare? Inte? Nej, hur hållbart det än låter i våra 2020-talsöron var inte Trabanten något särskilt kul fordon. Taket, bagageluckan, motorhuven och dörrarna var gjorda av återvunnen bomull från det forna Sovjet, och restprodukter från den tyska färgindustrin. Resultatet var en bil som gick sönder om du tittade för intensivt på den. Trots detta tillverkades Trabanten i över tre miljoner exemplar.
1982 års Renault Fuego
En ömtålig bilmodell som hade en tendens att rosta sönder, om den inte hann brinna upp först på grund av massiva problem med elektroniken. Låter det illa? Då ska du veta att spontana bränder inte var tillräckligt för att återkalla modellen. När Renault till slut drog pluggen var det av en annan anledning – nämligen att ratten hade en tendens att lossna mitt under körning.
1978 års Dodge Challenger
Ett respektingivande namn som signalerar muskelbil, hundratals hästkrafter och doften av bränt gummi. Problemet? När 1978 års modell släpptes gömde sig en 2,4 liters 4-cylindrig motor under huven. Den producerade mäktiga… 105 hästkrafter. Om du köpte den i grundutförande fick du nöja dig med 77 hästkrafter. Inte direkt en utmanare på dragracingbanan om vi säger så.
1975 års AMC Pacer
Enligt Edmunds måste alla konversationer om AMC Pacer inledas med ”tyvärr”. Den konstiga fiskskålsdesignen kombinerad med en föråldrad motor gjorde att bilen blev en riktig flopp. Men bilen fick under 90-talet en riktig kultrevival, då den dök upp i ”Wayne’s World”. Det var i en AMC Pacer, pimpad med flames på sidorna, som den klassiska headbangingscenen till ”Bohemian Rhapsody” utspelade sig. Party on!
1974 års Reliant Robin
Säg ”Mr. Bean” och alla vet exakt vilken bil du snackar om. Rowan Atkinsons ärkefiende i showen, som jämt och ständigt välte efter möten med huvudkaraktären. Och hur Reliant Robin framställdes i showen var inte ens överdrivet. På grund av trehjulskonstruktionen har bilen en tendens att välta vid minsta lilla provokation, något som Jeremy Clarkson tydligt demonstrerade i ett hyllat avsnitt av ”Top Gear”. Men, den uppnådde åtminstone kultstatus.
2001 års Pontiac Aztek
Den är rejält ful på utsidan, men trots det menar Edmunds att designen är bilens främsta egenskap. Ett uttalande som säger något om resten av bilen. Den toppar Edmunds lista överlägset, och mer behövs egentligen inte sägas än att när bilen släpptes så betydde det slutet för hela företagets existens. Efter 84 år blev den plastiga Azteken spiken i kistan för Pontiac.
För att se hela listan med Edmunds 50 värsta bilar genom tiderna, klicka här!
