Elbil, hybrid, laddhybrid: Så funkar miljöbilstekniken – och så väljer du rätt

Elbil, hybrid, laddhybrid: Så funkar miljöbilstekniken – och så väljer du rätt

Välja bil
Lästid 3 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad lördag 14 oktober 2017
Elbil, hybrid, laddhybrid: Så funkar miljöbilstekniken – och så väljer du rätt

De flesta nya bilar som säljs i Sverige tankas med bensin eller diesel – punkt slut. Men de senaste åren har det också dykt upp mycket ny teknik som ska sänka förbrukningen och göra bilkörningen mer klimatsmart. Det kan innebära att bilen också kan laddas med ström.

Vad är det då egentligen för skillnad mellan en mildhybrid och en laddhybrid? Och hur skiljer sig en elbil från en laddhybrid? Här reder vi ut begreppen.

Olika typer av batteribilar

Elbil

En helt eldriven bil där strömmen lagras i ett stort batteri brukar helt enkelt kallas för elbil. Ibland döps de här bilarna till BEV av biltillverkarna, för Battery Electric Vehicle. Elbilen har åtminstone en elmotor och den laddas i ett uttag, till exempel hemma, i garaget, på jobbet eller vid en snabbladdningsstation.

__Fördelar: __Inga utsläpp alls av till exempel koldioxid eller kväveoxider där bilen körs. Tyst och smidig gång. Enkel teknik – det behövs till exempel ingen vanlig växellåda – och bilen blir därmed billigare att serva och driva. El är mycket billigare än bensin eller diesel. __Nackdelar: __Vissa elbilar har kort räckvidd som visserligen skulle räcka utmärkt för de flesta bilägares behov, men många vill ha lång räckvidd som trygghet. Räckvidden kan innebära att du får hyra bil för till exempel semesterresan. Ganska litet utbud av bilar fortfarande. Svårt att ladda för vissa, till exempel lägenhetsbor. __Exempel: __Nissan Leaf, Tesla Model S.

Elbil Tesla

Laddhybrid

Det här är en blandning mellan en elbil och en "vanlig" bil.

En laddhybrid har en förbränningsmotor (som oftast går på bensin eller diesel) samt en eller flera elmotorer. En laddhybrid går att köra en viss sträcka på ren eldrift, oftast mellan två och fem mil, även om biltillverkarna själva uppger en längre räckvidd, och de kan laddas i ett uttag.

När strömmen tar slut går bilen över till bensin- eller dieselmotorn. Kör du mycket i stadstrafik kan detta vara ett smidigt sätt att köra på eldrift, till exempel för jobbpendlingen. Men bilen funkar också på längre sträckor tack vare förbränningsmotorn.

Detta kallas ibland pluginhybrid eller PHEV, för Plugin Hybrid Electric Vehicle.

__Fördelar: __"Två bilar i en" – en elbil för korta sträckor och en bensin- eller dieselbil för längre sträckor. Mycket längre räckvidd på el än en vanlig hybridbil som inte kan laddas i uttag. Nackdelar: Den korta räckvidden kan ibland få bilägarna att strunta i att ladda bilen – då kan bilen inte köras långt på eldrift. Tekniken är ofta tung vilket kan ge högre förbrukning. Exempel: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE.

Laddhybrid Volkswagen

Hybridbil

En bil som har både elmotor och förbränningsmotor (som går på bensin eller diesel), men som inte kan laddas i ett uttag. Hybridbilar kommer oftast bara några hundra meter på ren eldrift, sedan hoppar förbränningsmotorn igång.

Det finns flera olika typer av hybridbilar. En mildhybrid eller lätthybrid kan oftast inte köra helt på eldrift. En fullhybrid kan köras på eldrift kortare sträckor. I vissa hybridbilar används förbränningsmotorn inte alls för att driva bilen, utan bara för att ladda batteriet.

En hybridbil kallas ibland HEV, för Hybrid Electric Vehicle.

Fördelar: Hybridbilar brukar vara smidiga att köra i stadstrafik och det är också då de är som snålast eftersom de kan köras mycket på el. Du behöver inte tänka på att ladda bilen i ett uttag. Nackdelar: Kan bara rulla några hundra meter på eldrift. Hybridbilar kan vara dyrare än "vanliga" bilar utan hybridteknik så det kan ta tid att köra in prisskillnaden med den lägre förbrukningen. Exempel: Toyota Prius.

Hybridbil Toyota

Bränslecellsbil

Det finns inte så många bränslecellsbilar på marknaden än och framför allt finns det väldigt få ställen att tanka på, men det är en intressant teknik.

En bränslecellsbil är i princip en elbil, men istället för att ladda bilens batteri i ett uttag tankas bilen med vätgas som (tillsammans med syre) omvandlas till elektricitet i bilen med hjälp av en bränslecell. Det enda som kommer ur avgasröret blir vattenånga.

Bränslecellsbilar kallas ibland FCEV, för Fuel Cell Hybrid Vehicle.

Fördelar: Intressant teknik som ger noll lokala utsläpp. Nackdelar: Få bilar att välja på. Mycket få tankställen. Det finns flera frågetecken kring tekniken som måste rätas ut och innan dess är bilens andrahandsvärde osäkert. __Exempel: __Hyundai ix35 Fuel Cell, Toyota Mirai.

Bränslecellsbil Hyundai

Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad måndag 9 april 2018
Publicerad lördag 14 oktober 2017

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil