5 snabba frågor om den nya bilskatten

5 snabba frågor om den nya bilskatten

Köpa bil
Lästid 2 min
Wayke
Wayke
Publicerad söndag 5 april 2020
5 snabba frågor om den nya bilskatten

De nya skattereglerna som trädde i kraft 1 januari 2020 och är kopplade till utsläppsnivåer kan ibland kännas som en riktig djungel. Vissa bilar blir tusenlappar dyrare att äga – andra rejält mycket billigare. Det nya sättet att mäta utsläpp har kastat om hela marknaden för både nya och begagnade bilar. Men vad behöver du som bilköpare ha koll på? Waykes Bilexpert Sofia Forsling försöker reda ut detta.

1. Vad är det egentligen för nya regler som påverkar bilskatten?

Grunden ligger i fordonsskattesystemet Bonus Malus som infördes 2018. Det straffar fordon som har höga utsläppsvärden för koldioxid genom förhöjd fordonsskatt de första tre åren på helt nya bilar. Nytt för 2020 är att mätmetoden för utsläppen har ändrats och man har gått över till WLTP, som ger mer verkliga värden på förbrukning och koldioxidutsläpp. Följden blir att "Malus"-bilar som säljs efter den 1 januari får ännu högre skatt.

2. Vilka bilar får mest påslag?

Nästan alla bilar som drivs av fossila bränslen får förhöjd skatt. Men ju högre utsläppen är, desto hårdare drabbas du förstås. En fossildriven SUV kan till exempel få över 5 000 kronor högre skatt jämfört med förra året.

3. Finns det några bilar som fått mindre skatt också?

De bilar som har lägre utsläpp, elbilar och laddhybrider, kan bli nästan skattebefriade ju lägre utsläppen är. Dessutom är de berättigade till en miljöbilsbonus på upp till 60 000 kronor som du som bilköpare får tillbaka.

4. Det talas också om nya miljözoner där vissa bilar inte får köra. Hör det ihop med det här?

Nej, miljözonerna är kopplade till ett annat typ av utsläpp, kväveoxid, och syftar till att förbättra luftkvalitén. Här är det dieselbilar som är den största boven i dramat, men har inget med Bonus Malus att göra. När det gäller miljözoner ska man som bilägare ha koll på vilken utsläppsklass ens bil har och de som är tillåtna är Euro 5 och Euro 6. Det här påverkar alltså främst äldre bensin- och dieseldrivna bilar.

5. Vad tycker du jag som bilspekulant ska tänka på just nu?

Jag tycker att du mer än någonsin ska fundera över den totala kostnad för bilen. Räkna samman bilens pris och kostnaden för finansiering, fordonsskatt, drivmedel och eventuell bonus för att verkligen få koll på din månatliga kostnad. Tidigare var variationerna inte så stora, men idag kan det skilja tusenlappar varje månad. Och håll utkik efter lätt begagnade laddbara bilar, olika modeller trillar in på marknaden och blir fler för varje dag.

Här hittar ni hela vår utbud av laddbara bilar

Wayke
Wayke
Uppdaterad tisdag 21 april 2020
Publicerad söndag 5 april 2020

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil