BMWs exit blev starten på Northvolts fall

Enligt en artikel skriven av Bloomberg ska Northvolts fall ha startat när BMW drog sig ur en mångmiljardorder i juni tidigare i år. Den tyska billtillverkaren valde att avbryta beställningen på grund av att den var försenad med två år. Kort efter BMWs exit minskade Volkswagens investeringar i Northvolt.
Inte långt efter att två av Northvolts viktigaste spelpjäser drog sig tillbaka, hamnade den svenska batteritillverkaren i ett ekonomiskt träsk med skulder på omkring 60 miljarder kronor. Den tidigare framgångssagan om Northvolt som en symbol för Europas gröna omställning har fått en helt annan vändning.
Wayke rapporterade förra veckan om att Northvolt har ansökt om rekonstruktion i USA genom ett så kallat Chapter 11-förfarande. Om detta går igenom återstår att se. Trots tuffa tider med bland annat nekade statliga medel i både Tyskland och Sverige, har Scania beslutat att finansiera Northvolt för att underlätta företagets återhämtning.
Enligt Energimyndighetens batteriexpert Greger Ledung, visar Northvolts kris hur svårt det är att etablera en ny industri. Han menar vidare att vi kan komma att se fler liknande exempel hos andra västerländska batterifabriker om inte regeringar och investerare ger nödvändigt stöd.