Det går bra nu för Skoda

Skoda Sverige presenterar starka siffror i år. Efter första kvartalet landar Škoda på en marknadsandel om 5,9 % och är nu Sveriges femte största bilmärke. Totalt sett i Europa placerar sig Skoda på en fjärdeplats. Det går bra nu.
– Att Skoda fortsätter den positiva trend som startade under andra halvåret av 2024 har sin förklaring i flera faktorer. Dels har vi ett modernt och konkurrenskraftigt modellprogram som täcker in de allra flesta behov kunder kan tänkas ha, och dels har vi gjort en kraftfull satsning på vårt återförsäljarnät, som håller ett högt fokus på Skoda-affären, säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige.
Skodas fina resultat i Sverige beror till stor del på att deras hyllade SUV Kodiaq och den eldrivna modellen Enyaq har tagits emot väl bland svenska kunder. Hittills i år har Kodiaq sålts i 1 147 exemplar och Enyaq i 1 010 exemplar.
Enyaq har även genomgått en facelift, och den uppdaterade versionen ska visas upp under helgens eCarExpo-mässa i Stockholm. Den hyllade elbilen har bland annat fått en helt ny Tech-Deck Face-grill och bär det nya designspråket “Modern Solid”. Det återstår att se om den uppdaterade versionen av Enyaq når samma framgångar som sin föregångare.