Ny undersökning: Förtroendet för Tesla dalar bland svenskar

Allt fler svenskar vänder Tesla ryggen efter Elon Musks dunderflopp, då han från scenen under firandet av Donald Trumps installation gjorde en gest som uppfattades som en nazistisk hälsning.
Enligt en undersökning gjord av opinionsinstitutet Novus, utförd på uppdrag av TT, svarade 63 procent av de tillfrågade att de tappat förtroendet för Tesla.
– Varumärket Tesla får bära en oproportionerligt stor del av de negativa associationerna, trots att kritiken främst riktas mot Elon Musk, säger Novus varumärkesexpert Ieva Englund.
Undersökningen omfattade drygt 1 000 personer, och det är framför allt unga mellan 18 och 34 år som har tappat mest förtroende för biljätten.
Resultat från undersökningen
Synen på Tesla
- Positivt inställd: 11%
- Neutralt inställd: 22%
- Negativt inställd: 63%
Tidigare mätning (januari)
- Positivt inställd: 19%
- Neutralt inställd: 34%
- Negativt inställd: 47%