Hoppa till huvudinnehåll
    • Köpa bil

    Lästid 4 min

    Nya Porsche 911 är starkare och snabbare än någonsin

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Nya Porsche 911 är starkare och snabbare än någonsin

    Porsche har uppgraderat sin ikoniska sportbilen 911 i grunden och gett den en ny hybriddrivlina.

    Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liters cylindervolym ska, enligt Porsche, ge tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h.

    911 Carrera finns också tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling.

    Med nylanseringen av 911 har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911.

    Hybridsystem från motorsporten

    För de nya 911 Carrera GTS-modellerna har Porsches ingenjörer använt kunskap från motorsporten som grund för utformningen av hybridsystemet.

    Det lätta och kraftfulla T-Hybrid-systemet har en nyutvecklad elektrisk turboladdare. En integrerad elmotor, placerad mellan kompressorn och turbinhjulet, ser till att turboaggregatet omedelbart kommer upp i hastighet. Därigenom byggs laddtrycket upp omedelbart. Dessutom fungerar elmotorn i turboaggregatet som generator. Den genererar en elektrisk effekt på upp till 11 kW (15 hk) som utvinns ur avgasflödet. Den elektriska turboladdaren utan wastegate möjliggör användning av endast en turboladdare i stället för de tidigare två, vilket ger en mer dynamisk och responsiv effektutveckling.

    I drivlinan ingår även en permanentmagnetiserad synkronmotor som är integrerad i den nya, kraftigare åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan (PDK). Redan på tomgång stöder den boxermotorn med ett extra vridmoment upp till 150 Nm och ger en effektökning på upp till 40 kW. Porsche kopplar ihop de båda elmotorerna till ett lätt och kompakt högvoltsbatteri. Det motsvarar i storlek och vikt ett konventionellt 12-volts startbatteri, men lagrar upp till 1,9 kWh energi (brutto) och arbetar med en spänning på 400 V. För en optimerad totalvikt har Porsche monterat ett litiumjon lättviktsbatteri för bilens 12-voltssystem.

    Hjärtat i T-Hybrid-drivningen är en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Högspänningssystemet gör det möjligt att driva köldmediekompressorn elektriskt och därmed bygga bort remdrivningen, vilket gör motorn betydligt mer kompakt. Detta skapar utrymme ovanför kraftenheten för pulsomriktaren och DC-DC-omvandlaren. En större borrning på 97 mm och en ökning av slaglängden till 81 mm ökar cylindervolymen med 0,6 liter jämfört med föregångaren. Motorn har kamaxelstyrning VarioCam och ventilstyrning med vipparmar. Den upprätthåller det ideala blandningsförhållandet mellan bränsle och luft över hela karakteristikfältet.

    Även utan elektrisk support har boxermotorn en effekt på 485 hk och ett vridmoment på 570 Nm. Totalt uppgår systemeffekten till 541 hk och 610 Nm. Effektökningen jämfört med föregångaren uppgår till 61 hk. Viktökningen jämfört med föregångaren är endast 50 kilo.

    911 Carrera har alltjämt en 3,0-liters boxermotor med dubbel turboladdning. Även denna motor har genomgått en omfattande översyn. Bland annat har den nu övertagit laddluftkylaren från Turbo-modellerna, som nu sitter direkt under bakluckans galler, ovanför motorn. Turboaggregaten i nya 911 Carrera var tidigare reserverade för föregångarens GTS-modeller. Med dessa ändringar uppnår Porsche samtidigt en minskning av utsläppen och en effektökning till 394 hk samt ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Nya 911 Carrera accelererar från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paket) och har en topphastighet på 294 km/h. Jämfört med föregångaren innebär detta en förbättring på 0,1 sekunder respektive 1 km/h.

    Förbättrad fjädring och aktiv aerodynamik

    Även chassit på 911 Carrera GTS har genomgått en omfattande översyn. För första gången är bakaxelstyrning standard. Porsche har även integrerat krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) prestandahybridens högvoltssystem. Detta möjliggör användning av ett elektrohydrauliskt styrsystem som är ännu mer flexibelt och exakt. Sportchassi med variabel dämpning (PASM) och 10 mm lägre markfrigång ger GTS-typiska köregenskaper.

    Porsche har strömlinjeformat exteriördesignen hos 911 med noga utvalda uppdateringar som förbättrar sportbilens aerodynamik och prestanda. Till exempel har Porsche integrerat alla ljusfunktioner i Matrix LED-strålkastarna på 911 vilket har gjort det möjligt att ta bort de främre varselljusen och skapa utrymme för större kylluftsintag i bilens front.

    Modellspecifika avgassystem är elegant integrerade i de markanta diffusorfenorna. Ett sportavgassystem finns som tillval till 911 Carrera-modellerna. 911 Carrera GTS-modellerna är som standard utrustade med ett GTS-specifikt sportavgassystem.

    Baksäte är numera tillval

    För coupéversionerna har Porsche som standard utformat interiören i nya 911 som tvåsitsig. En 2+2-säteskonfiguration finns som tillval utan extra kostnad.

    För första gången har 911 ett helt digitalt kombiinstrument som erbjuder upp till sju visningar, inklusive en exklusiv Classic-display inspirerad av den traditionella Porsche-instrumenteringen med fem instrument, varav en central varvräknare.

    Svenska priser från 1 350 000 kronor

    Porsche erbjuder nya 911 Carrera från 1.350.000 kronor, priserna för 911 Carrera GTS börjar på 1.790.000 kronor. Leveranserna av 911 Carrera börjar efter sommaren.

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Porsche 911 Carrera 4S
      Plats:
      Stockholm
      Återförsäljare:
      Porsche Service Center Östermalm
      • I lager

      Porsche 911 Carrera 4S

      Fuel Type:
      Bensin
      Mätarställning:
      2 830 mil
      Model Year:
      2020
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      1 395 000 kr
      • Porsche 911 Turbo S
        Plats:
        Göteborg
        Återförsäljare:
        Porsche Center Göteborg
        • I lager

        Porsche 911 Turbo S

        / VAT / Leasebar
        Fuel Type:
        Bensin
        Mätarställning:
        6 410 km
        Model Year:
        2024
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        2 895 000 kr
        • Företagsleasing27 982 kr/mån
      • Porsche 911 Carrera GTS
        Plats:
        Helsingborg
        Återförsäljare:
        Porsche Center Helsingborg
        • I lager

        Porsche 911 Carrera GTS

        / BOSE / PPF / 360 Kamera
        Fuel Type:
        Bensin
        Mätarställning:
        245 mil
        Model Year:
        2024
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        1 695 000 kr
        • Porsche 911 GT3
          Plats:
          Hörby
          Återförsäljare:
          Häggenäs Auto
          • I lager

          Porsche 911 GT3

          992 Clubsport / 510hk / KW / PCCB
          Fuel Type:
          Bensin
          Mätarställning:
          1 636 mil
          Model Year:
          2021
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          2 295 000 kr
          • Porsche 911 GT3
            Plats:
            Helsingborg
            Återförsäljare:
            Porsche Center Helsingborg
            • I lager

            Porsche 911 GT3

            Fuel Type:
            Bensin
            Mätarställning:
            0 mil
            Model Year:
            2026
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            2 651 100 kr
            • Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet
              Plats:
              Helsingborg
              Återförsäljare:
              Porsche Center Helsingborg
              • I lager

              Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

              Fuel Type:
              Bensin+El
              Mätarställning:
              0 mil
              Model Year:
              2026
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              2 179 200 kr