Nya Renault 5 E-Tech Electric lanseras på Spotify

Renault väljer att skippa konventionella marknadsföringsmetoder och lanserar istället sitt senaste tillskott, Renault 5 E-Tech Electric, digitalt. Det franska bilmärket skippar det fysiska showroomet, elbilen släpps på Spotify.
– Det här handlar inte bara om att lansera en bil - det handlar om att lansera den där kulturen sker. Spotify är platsen där nästa generation bilköpare redan är. Så istället för att be dem komma till ett showroom gjorde vi Spotify till ett, säger Oscar Algott, Marketing Communications Manager på RN Nordic AB.
Att använda Spotify som plattform är ett nytt sätt att tänka kring hur en bil presenteras och upplevs. Tillsammans med en marknadsföringsbyrå har man skapat albumet 'R5 IS BACK' – där varje låt representerar en aspekt av bilen genom fem originallåtar baserade på autentiska ljud från bilen. Varje spår är en musikalisk tolkning av bilens prestanda, design och personlighet.
Utöver schysst musik kommer kunder också kunna boka provkörning direkt via Spotify. Genom samarbetet med musikjätten hoppas Renault nå en yngre publik.