Renault satsar på koboltfria batterier för kommande modeller

Renaults elbilsbolag Ampere har tillsammans med amerikanska Stratus Materials slagit sina hjärnor ihop för att utveckla nästa generations koboltfria batterier. Den nya tekniken, kallad LXMOTM, ska användas i framtida elbilsmodeller från Renault.
De koboltfria batterierna har högre energitäthet, är billigare att tillverka och erbjuder bättre säkerhet än traditionella batterier. Med den nya tekniken, som kombinerar hög prestanda med längre räckvidd, vill Renault stärka sin position inom elbilssegmentet.
Den koboltfria tekniken blir tredje steget i Amperes batteristrategi, efter dagens NMC-batterier och de kommande LFP-batterierna som börjar användas i Renaults bilar 2026.
– Vi ser stor potential i koboltfria material som kan ge hög prestanda till lägre kostnad. Stratus LXMOTM har väckt vårt intresse eftersom det kombinerar bra prestanda, säkerhet, livslängd och pris, säger Nicolas Racquet, ansvarig för fordon och drivlina på Ampere.
Med satsningen på koboltfria batterier fortsätter Renault och Ampere att driva utvecklingen mot ett mer hållbart elbilsutbud. Genom att minska beroendet av sällsynta metaller och samtidigt sänka kostnaderna tar koncernen ett viktigt steg mot målet att göra elbilar tillgängliga för fler – utan att tumma på prestanda, miljö eller säkerhet.
– Vi är stolta över att Ampere och Renault Group valt LXMOTM som en möjlig lösning för sina framtida elbilar. Samarbetet har redan gett fina resultat, och vi ser fram emot att ta nästa steg tillsammans, säger Jay Whitacre, vd för Stratus Materials.






