Tesla toppar kundnöjdheten bland elbilsförare

Enligt en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) uppger majoriteten av Sveriges elbilsförare att kundnöjdheten är som störst hos Tesla. Biljätten tar därmed förstaplatsen för fjärde året i rad, vilket är något chockerande med tanke på den enorma turbulens Tesla gått igenom under 2025.
Undersökningen visar att faktorer som teknisk överlägsenhet, användarvänlighet, en stabil och snabb laddinfrastruktur samt en tydlig prisstruktur gör Tesla överlägsen sina konkurrenter när det gäller kundnöjdhet.
– Den mediala uppmärksamheten kring Tesla under året har påverkat förtroendet för företaget som helhet, men kunderna gör en tydlig skillnad mellan varumärket och upplevelsen vid laddning. Tesla har satt standarden för hur laddning kan vara lika enkelt som att tanka, utan osäkerhet eller krångel, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
Vidare visar rapporten att elbilsförare upplever att den tekniska funktionen, tillgängligheten och driftsäkerheten har förbättrats. Även laddstationerna uppges krångla mindre, och köerna har minskat. Däremot anser många att snabbladdning fortfarande är för dyrt och att betalningslösningarna är otydliga.
– Branschen har gjort stora framsteg tekniskt, men nu handlar det om upplevelsen och prisvärde. Nästa steg är att vinna kundernas förtroende genom tydlighet, enkelhet och värde för pengarna, avslutar Calle Walmstedt.






