Provkörning av Renault 5
Intresset för Renault 5 E-Tech Electric är enormt. Den prisbelönta elbilen utsågs till Årets Bil 2025 och med sin retrodoftande design, moderna teknik och konkurrenskraftiga prislapp tar Renault sikte på en bred målgrupp som vill ta steget in i elbilseran utan att spräcka budgeten.
Modellen erbjuds i tre utföranden som alla riktar sig till olika typer av förare. Evolution EV40 är instegsversionen och kommer med ett 40 kWh-batteri som ger 312 kilometers räckvidd. Trots sitt låga pris ingår värmepump, V2L, 11 kW AC-laddning, 80 kW snabbladdning, parkeringsradar bak och en 10-tums multimediaskärm som standard. Steget upp innebär Techno EV52, utrustad med ett större 52 kWh-batteri, upp till 410 kilometers räckvidd och funktioner som uppvärmd ratt, virtuell assistent, 18-tumsfälgar och en laddningsindikator på motorhuven.
Toppversionen Iconic Five EV52 bygger vidare på samma drivlina som Techno men erbjuder en mer exklusiv paketering för 409 900 kronor. Här ingår parkeringsradar runt om, autoparkeringssystem, Chrono-designade 18-tumsfälgar samt en iögonfallande interiör i gulgrå textilier och konstläder. Oavsett version märks det tydligt att Renault satsat på att göra R5 både smart utrustad och tydligt positionerad i ett snabbt växande B-segment för elbilar.
Sedan lanseringen har Renault 5 seglat upp som en av Europas mest populära elbilar. Under första halvåret 2025 registrerades över 34 000 exemplar, vilket snabbt lyft modellen högt i försäljningsstatistiken. Framgångarna tillskrivs mycket av att Renault lyckats behålla designarvet från originalet från 1970 – en modell som blivit ikonisk inom fransk bilhistoria. Enligt Renaults marknadschef Arnaud Belloni handlar R5 inte bara om mobilitet, utan om att bära en hel designtradition vidare in i elektrifieringen.
Renault 5 har gått från nostalgisk comeback till konkret försäljningssuccé och mycket talar för att den lilla elbilen bara är i början av sin resa på den svenska marknaden.






