Provkörning - Lexus RX 450h L

Provkörning - Lexus RX 450h L

Välja bil
Lästid 2 min
Wayke
Wayke
Publicerad torsdag 11 oktober 2018

Hitta din här.

Lexus RX har funnits på marknaden i hela 20 år, under den tiden har premium-suven lyckats ta ett järngrepp om den amerikanska marknaden. Trots att Lexus inte lyckats nå det svenska folket på samma sätt ligger tillverkaren ofta i topp när det kommer till kundnöjdhet. Vi har provkört den senaste versionen som erbjuder hög komfort och nu även finns tillgänglig i en längre version med större bagageutrymme och 7-säten.

Designmässigt går Lexus som vanligt sin egen väg - skarpa och aggressiva linjer bidrar till en modern look. Längst bak finns en mörktonad C-pelare som skapar en illusion av att taket nästan svävar. Interiört är det något mer traditionellt och tillverkaren blandar analogt med digitalt. Istället för touchskärm har man valt att använda en mer traditionell styrplatta for kontroll av infotainment-systemet. Lexus utmärker sig när det kommer till lädrets kvalité och stolarnas bekvämlighet. Stort plus är att stolarna har inte bara har värme utan även kylning.

Ute på vägen är komforten inte annat än fantastisk, bilen försöker inte ta sig i kast med att vara sportig utan förlitar sig på den harmoniska upplevelsen som erbjuds vid körningen. Tystnaden är såpass slående att suven trots sin hybrid-drift nästan kan konkurrera med rena elbilar i den aspekten. Bilens två elmotorer producerar tillsammans med den bensindrivna V6:an 313 hk. Det får inte suven att vara snabbast i segment, men heller inte slöast.

Även om suven är 7-sitsig bör den tredje raden uteslutande användas av mindre personer, men den imponerar stort med funktionen elektronisk upp- och nedfällning. I sin helhet är Lexus RX 450hL lite som bilvärldens motsvarighet till att flyga business class. Själva resan känns som en stillsam upplevelse som inbjuder till långa turer. Sammanfattningsvis bör bilen definitivt tas i beaktning om du ser komfort och bekvämlighet som viktiga kriterier.

__Lexus RX 450hL __

  • Motor: 3,5 liter, 6-cyl. + två elmotorer.
  • Växellåda: automat.
  • Hästkrafter: 313 hk.
  • Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
  • 0-100 km/h: 8,0 sek
  • Bränsleförbrukning bl. körning: 6,0 l/100 km
  • Pris från: 707 700 sek
  • Rival: Audi Q7 pris från 678 000 sek
Wayke
Wayke
Uppdaterad måndag 4 december 2023
Publicerad torsdag 11 oktober 2018

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil