Renault Group visar starka försäljningssiffror trots utmanande marknad

Renault Group har presenterat sina försäljningssiffror och visar att man, trots lågkonjunkturen, lyckats öka omsättningen med 6,8 procent under det tredje kvartalet i år.
– Vi levererar fortsatt tillväxt trots en utmanande marknad. Vår strategi att prioritera värde framför volym, tillsammans med vårt starka modellprogram – från el till hybrid – driver lönsam tillväxt och stabila marginaler, säger Duncan Minto, CFO för Renault Group.
Totalt har Renault Group sålt 529 486 fordon globalt under det tredje kvartalet, en ökning med 9,8 procent jämfört med samma period förra året. Enbart i Europa steg försäljningen med 10,9 procent jämfört med 2024.
Från januari till september har koncernens försäljningssiffror ökat med 3,8 procent till totalt 1 698 964 fordon. De starka resultaten beror till stor del på märkets el- och hybridmodeller, som står för 44 procent av koncernens totala försäljning. Enbart elbilarna har ökat med hela 122 procent i år. Modeller som Renault 5 E-Tech, Dacia Sandero och Alpine har stått för merparten av försäljningen och bidragit till den starka tillväxten.
Under det sista kvartalet har koncernen meddelat att ytterligare fyra modeller ska lanseras: Renault Boreal, Kwid E-Tech, Alpine A390 och den sjätte generationen av Clio. Hur väl dessa modeller tas emot återstår att se.







