Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 4 min

    Provkörning Arctic Trucks Isuzu D-Max AT37

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Provkörning Arctic Trucks Isuzu D-Max AT37

    Isuzu D-Max är en slitvarg redan i grundutförande. Nu kan Sveriges mest sålda pickup få efterbehandling hos Arctic Trucks för att bli nästintill ostoppbar. Hammarbybacken rådde den visserligen inte på, men det
    var inte bilens fel …

    Teknik

    Arctic Trucks är ett isländsk företag grundat 1996 som har förgreningar i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. De började som ett tillbehörsföretag till Toyota på Island men knoppades av till en helt egen
    verksamhet 2005.

    Isuzu är en renodlad nyttofordonstillverkare vilket betyder att de inte har en enda personbil i sitt modellutbud. Pickupen D-Max är det närmaste en ”bil” som Isuzu har att erbjuda. Lägger du då till Arctic Trucks egenskaper ovanpå det har du ett fordon som är proffs ut i däcknabbarna.

    I Sverige erbjuder Arctic Trucks för närvarande tre versioner av Isuzu D-Max. Alla baserade på D-Max högsta utrustningsnivå XRX. AT33, AT35 och AT37. Siffran står för däckstorleken i tum. Vi har provkört AT37

    Under huven sitter en turboladdad dieselfyra på 164 hästar och 360 Nm. Låter lite, tycker du kanske i dag när vi är vana vid elbilssiffror. Men D-Max är en arbetshäst och kommer väl förberedd med både hög- och lågväxel. Dessutom har Arctic Trucks modifierat utväxlingen i hjulaxlarna för att matcha de större däcken och bibehålla prestandan.

    Markfrigången har ökat med 85 millimeter jämfört med standard (240 millimeter) till 325 millimeter och har åstadkommits dels genom att Arctic Trucks har höjt ramen, men också med hjälp av helt nya fjädrar
    och dämpare.

    Komfort

    D-Max har fina säten som ger god komfort och rattens skjutmån är bra. Totalt räknar jag till tio stycken mugghållare i kupén. Rull- och fjädringkomfort är så klart lite annorlunda mot original då fjädringsvägen ökat markant. De stora däcken bidrar också till ett ständigt närvarande hummande i kupén.

    Förarmiljö

    Någorlunda modern och snygg förarmiljö med rejäla reglage som är lätta att använda. Om växelkopplaren mellan hög- och lågväxel, samt bak- och fyrhjulsdrift är busenkel att hantera.

    Köregenskaper

    I vanligt utförande är D-Max synnerligen sofistikerad som landsvägskamrat. I AT37-utförande är den fortfarande väldigt civiliserad. Känslan av att vara oövervinnerlig på gatan är välgrundad och i terrängen är det heller inga problem.

    Infotainment

    För att vara en bil utvecklad på 20-talet är infotainmensystemet under all kritik. Ja, alla moderna funktioner som Apple Carplay och Android Auto finns men gränssnitt, menyer och användarvänlighet är på oerhört låg nivå. Det ser ut som något som hör 90-talet till. Ljudet i högtalarsystemet är däremot riktigt bra.

    Bagageutrymme

    Som pickup är D-Max en av de mest lastgenerösa pickisarna i mellansegmentet. Eftersom AT37 är ganska kraftigt modifierad utifrån standard är lastvikten på flaket ”bara” 890 kilo. Men jämför du det med Fords prestandapickis Ranger Raptor (provkörd) som bara får lasta 577 kilo.

    Säkerhet

    Isuzu D-Max var den första pickup att få fem stjärnor i Euro NCAP och den första pickisen att utrustas med personbilslika säkerhetsattribut som autobroms, adaptiv farthållare med aktiv filhållning, filbytesvarning och varning för korsande trafik vid backning.

    Utrustningsnivåer

    Arctic Trucks bygger sina versioner på D-Max i den högsta utrustningsspecifikationen XRX. För närvarande finns det tre nivåer tillgängliga i Sverige AT33, AT35 och AT37 där siffran anger däckens
    storlek i tum men också utrustningsnivå.

    Waykes omdöme

    Isuzu D-Max är Sverige mest sålda pickup och Arctic Trucks ankomst till Sverige kommer nog att spä på den siffran. Det finns ett stort intresse kring Arctic Trucks modeller, så pass att de bygger en svensk anläggning i Göteborg för att hantera efterfrågan. Frågan är väl mest om AT37 är någon du behöver, eller villhöver?

    Fakta Isuzu D-Max AT37

    • Motor: R4, turbodiesel
    • Effekt: 164 hk vid 3 600 r/min
    • Vridmoment: 360 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • 0–100 km/h: I.u.
    • Toppfart: I.u.
    • Förbrukning: I. u.
    • Koldioxid: I.u.
    • Grundpris: 789 900 kronor exkl. moms
    • Rival: Ford Ranger Raptor

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Isuzu D-Max Crew Cab
      Plats:
      Östersund
      Återförsäljare:
      Berners Östersund
      • I lager

      Isuzu D-Max Crew Cab

      XRX AT35 Specialbyggnation JAKTBIL
      Fuel Type:
      Diesel+Naturgas
      Mätarställning:
      1 700 mil
      Model Year:
      2024
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      1 095 000 kr
      • Isuzu D-Max Crew Cab
        Plats:
        Falun
        Återförsäljare:
        Brandt Bil - Falun
        • I lager

        Isuzu D-Max Crew Cab

        Fuel Type:
        Diesel
        Mätarställning:
        11 703 mil
        Model Year:
        2021
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        429 900 kr
        • Isuzu D-Max Crew Cab
          Plats:
          Tanumshede
          Återförsäljare:
          Brandt Bil - Tanumshede
          • I lager

          Isuzu D-Max Crew Cab

          DOUBLE 1.9 D AWD
          Fuel Type:
          Diesel
          Mätarställning:
          16 006 mil
          Model Year:
          2017
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          249 875 kr
          • Isuzu D-Max Crew Cab
            Plats:
            Örebro
            Återförsäljare:
            Hedin Automotive Örebro
            • I lager

            Isuzu D-Max Crew Cab

            XRL DC AT CNG
            Fuel Type:
            Diesel+Naturgas
            Mätarställning:
            0 km
            Model Year:
            2025
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            768 250 kr
            • Företagsleasing7 426 kr/mån
          • Isuzu D-Max Crew Cab
            Plats:
            Malmö
            Återförsäljare:
            Hedin Automotive Jägersro
            • I lager

            Isuzu D-Max Crew Cab

            XRX DC AT CNG
            Fuel Type:
            Diesel+Naturgas
            Mätarställning:
            0 km
            Model Year:
            2025
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            845 500 kr
            • Företagsleasing8 172 kr/mån
          • Isuzu D-Max Crew Cab
            Plats:
            Malmö
            Återförsäljare:
            Hedin Automotive Jägersro
            • I lager

            Isuzu D-Max Crew Cab

            XRL DC AT CNG
            Fuel Type:
            Diesel+Naturgas
            Mätarställning:
            0 km
            Model Year:
            2025
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            799 875 kr
            • Företagsleasing7 731 kr/mån