Provkörning av Nio EL7

Provkörning av Nio EL7

Välja bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 9 februari 2024

Nio är den kinesiska uppstickaren som har valt att satsa helhjärtat på batteribyten i sina elbilar. Suven EL7 är stor som en Volvo XC90 och erbjuds till ett ganska förmånligt pris. Grejen är att batteri inte ingår. Ska du köpa eller hyra det?

Teknik

I dagsläget är Nio just nu ensam i världen om att erbjuda batteribyte som alternativ till laddning. Sedan introduktionen på marknaden 2014 har Nio genomfört fler än 26 miljoner batteribyten genom fler än 2 300 batteribytesstationer (varav 30 i Europa och åtta stycken i Sverige). Nio kallar dessa för power swap stations. Idén är enkel: istället för att ödsla tid (minst 20 minuter beroende på batteriets laddningsstatus) på att snabbladda batteriet kan du helt sonika bara byta ut det till ett fulladdat batteri på några minuter. Det urmonterade batteriet laddas i stationen i måttliga 60 kW för att skona cellernas kemiska sammansättning för att kunna klara flera laddcykler än om de snabbladdats kontinuerligt.

Det går att både hyra och köpa batteriet till Nios bilar och de erbjuder två varianter på antingen 75 kWh eller 100 kWh. Köp av 75 kWh-batteri kostar 130 000 kr och att hyra kostar 1 799 kr/månad. Köp av 100 kWh-batteri kostar 240 000 kr och hyra kostar 2 999 kr/månad.

EL7 drivs av två elmotorer: en på framaxeln som utvecklar 180 kW och en på bakaxeln som utvecklar 300 kW. Totalt 480 kW (653 hk)! Just taklinjen ovanför vindrutan ser lite speciell ut på Nios bilar och det är för att där gömmer det sig lidar och kameror för den adaptiva farthållaren.

Komfort

Nio EL7 kommer standard med lyxutrustning som luftfjädring och mjukstängande dörrar. Baksätet är elinställbart och har till och med svankstöd. Sittkomforten ombord är god men det är lite svårt för långa personer att få till en bra benvinkel i baksätet.

Höger fram har Nio installerat ett ”loungesäte” komplett med vad- och fotstöd som dels fälls ut från stolens underkant och dels från torpedväggen där handsfacket vanligen sitter. Funkar bäst för personer under 180 cm och som inte har 45 i skostorlek.

Nio EL7 kommer standard med luftfjädring som är ganska trevlig. Dock är den åt det sportigare hållet och den där riktigt mjuka, tyska känslan uteblir. Långa personer kan uppleva att rattjusteringen är i kortaste laget för att kunna hitta en riktigt bekväm körställning.

Förarmiljö

Nio har gjort en Volvo och förarmiljön ser likadan ut i alla deras bilar. Ett 10,2 tums förarinstrument framför en tjock ratt som är platt i ovan- och underkant och en 12,8 tums infotainmentskärm på mittkonsolen. Rattknapparna saknar ikoner så du får prova dig fram.

Förarinstrumentets grafik har tagit kraftig inspiration från Tesla med små fordonsikoner som ska visa i vilket sammanhang fordonet befinner sig. Det funkar okej men det känns lite gissningslek och mer som en gimmick än att det faktiskt ger viktig förarfeedback.

Mittkonsolen är ”svävande” som många tillverkare gillar att göra nu, med en panel ovan och ett stort meningslöst fack att glömma bort grejer i under. Trådlös mobilladdning är standard.

Köregenskaper

Med 480 kW, eller 653 hk, är EL7 nästan löjligt snabb för att vara en knappt fem meter lång suv som väger in på 2,5 ton. Visserligen är motorn bak nästan dubbelt så stark som den fram med det går ändå inte att säga att EL7 kan köras sportigt. De elektroniska hängslena stryper effektivt effekten för att ge en trygg framfart. Rakt fram kan du däremot stå på bäst du vill.

I trafik uppför sig EL7 väl. Visserligen saknar EL7 någon form av reell styrkänsla men bilen går dit ratten pekar. Den assisterade farthållaren funkar tillfredsställande och är lätt att använda.

Infotainment

Nios röstassistent Nomi gestaltas även i fysisk form av en liten boll med en display på instrumentpanelen.

Gillar du att prata med döda ting kan Nomi vara till utmärkt hjälp om du inte vill bråka dig in i menyerna på skärmen för att justera ratten eller backspeglarna.

Gränssnittet är enkelt och funktionellt och ganska intuitivt. Det finns en del snabbmenyer för att kommam åt vanliga inställningar, till exempel Sand Mode för att kunna busa i snön.

Bagageutrymme

Traditionell 60/40-fällning av baksätet gör att flexibiliteten inte är på topp. Svenska skidåkare lär grymta om tak- eller bakbox. Lastutrymmet ar emot 570 liter ovan golv och med baljan under får du in 108 liter till, enligt Nio. Fäll sätena och det går in 1 545 liter. Insynsskyddets flärp är lite väl stor och tar skrymmande plats vid lastning. Det riskerar också att skava sönder klädseln på C-stolparna. Elstyrd dragkrok är standard och EL7 får dra hela 2 000 kilo (vad ska man annars med 480 kW till?).

Säkerhet

Fem stjärnor i Euro NCAP med resultat över 80 procent för bilens fysiska säkerhet. De automatiserade säkerhetsfunktionerna får 79 procent där Euro NCAP bara har anmärkningar på autobromsfunktionen när fordonet möter ett annat rakt framifrån. I övrigt fungerar det tillfredsställande.

Utrustningsnivåer

Eftersom Nio säljer sina bilar utan batteri kostar bilen, oavsett utrustningsnivå, detsamma: 839 000 kronor. Sedan tillkommer köp eller hyra av batteriet.

Waykes omdöme

Att kunna byta batteri är en otroligt smidig manöver som elbilsägare. Inte nog med att du slipper gå ut ur bilen och krångla med sladdar, det går också väldigt mycket snabbare. Fem minuter för ett byte mot minst 30 minuter för en laddning. Nio erbjuder sina kunder att både köpa bilarna och att hyra dem, detsamma gäller för batterierna. Flexibilitet, helt enkelt.

Sedan har vi det där med varumärket. Just kinesiska bilar har haft svårt att nå köpare på grund av att de är just kinesiska. Undantagen är märken som MG och BYD som reats ut till kraftigt subventionerade priser för att etableras på marknaden. Men Nio EL7 utan batteri kostar som en maxutrustad Kia EV9. Vilken hade du valt?

Fakta Nio EL7

  • Batteri: 100 kWh brutto, 90 kWh netto
  • Effekt: 480 kW/653 hk
  • Vridmoment 850 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: Upp till 471 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/125 kW
  • 0–100 km/h: 3,9 sek
  • Toppfart: 200 km/h
  • Förbrukning: 23,4 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 839 000 kr + batteriköp eller -hyra
  • Rival: Xpeng G9
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 9 februari 2024
Publicerad fredag 9 februari 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil