Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 4 min

    Provkörning av Range Rover

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Det finns få bilar som har lika överlägsen utstrålning som Range Rover. 51 år efter debuten är de tillbaka med den femte generationen av en bil som är större, tyngre, tystare, kraftfullare och kan gå längre på el än någonsin tidigare. Här är 5,25 meter brittisk stolthet.

    Teknik

    Range Rover har klämt in en hel Hyundai Ioniq av första generationen, andra serien, under skalet. Den första Ioniq hade ett batteri på 28 kWh. Det uppdaterades till 38 kWh 2019 och det är ett batteri av den storleken som Range Rover har klämt in i denna bil. Som ett sammanträffande har de nästa samma effekt på elmotorerna också: 105 kW för Range Rover och 102 för Hyundai Ioniq. Men där Ioniq klarade över 30 mil på en laddning klarar Range Rover bara 11. Inte konstigt kanske för en bil som väger drygt tre ton. Laddning sker via 7,4 kW AC eller 50 kW DC. Under huven sitter en treliters V6-motor på 300 hästar som tar över när batteriet inte längre har något att erbjuda.

    Komfort

    Utropstecken! Detta är en av de mest komfortabla suvar som finns på marknaden. Vi har provkört LWB-modellen (long wheelbase = långt axelavstånd) som är två decimeter längre. Visst, de stora hjulens ofjädrade vikt gör att det kan smälla till ibland när hjulen kör över gropar, men annars är det bara smooth sailing. Det makalösa är egentligen vad bilen faktiskt är kapabel till om du skulle vilja pressa den i grov terräng. Jag utmanar dig till att hitta en bil som både kan agera chaufförskörd limousine och
    lervällingsgris i samma paket. Baksätet är magnifikt med sitt extra benutrymme och läderklädda fåtöljer med alla tänkbara bekvämligheter. En riktig långfärdsbil.

    Förarmiljö

    Sofistikerat så det förslår. En kokong av läder och lyx där nästan ingenting kan störa dig. Range Rover har valt en traditionell layout av förarinstrument (digitalt) med en pekskärm av moderat storlek på mittkonsolen. Framstolarna har individuella armstöd på insidan mot mittarmstödet till, tyvärr saknas likadana armstöd på yttersidorna av stolarna. Det gör att du som förare inte får en symmetrisk komfort för dina fragila armbågar och trötta axlar.

    Köregenskaper

    Range Rover LWB bjuder på en av de mest raffinerade körupplevelser som går att få. Inte nog med att du sitter högre än alla andra, det är sagolikt tyst och bekvämt också. Fyrhjulsstyrningen gör att denna koloss på 5,25 meter har en meter mindre vändcirkel än en Tesla Model Y! Skulle du vilja testa på att köra utanför de traditionella asfaltspåren finns det få bilar som är lika kapabla. Och absolut inte med denna typ av komfort.

    Infotainment

    Range Rover säger att 98 procent av alla funktioner som finns i infotainmentsystemet ska vara max två steg ifrån hemskärmen. Det stämmer säkert också för intrycket är att det är väldigt lättnavigerat och du lär
    dig snabbt systemet. Tyvärr matchar gränssnittet inte exklusiviteten hos bilen. Det skulle finnas lite mer djup.

    Bagageutrymme

    Just i vår LWB-version ligger fokus inte på bagageutrymme utan baksäteskomfort. Med det sagt går det ändå att stuva in hela 725 liter under insynsskyddet och när du fäller baksätena ryms det drygt 2,7 kubikmeter. Vill du komplettera med en släpvagn får du tyvärr välja en mildhybridiserad version då bilens totalvikt inte medger en dragkrok. Då skulle den behöva klassas som lastbil (över 3,5 ton) för att vara användbar.

    Säkerhet

    Fem stjärnor i Euro NCAP där den presterar mycket bra i alla kategorier. Som stor suv är så klart oskyddade trafikanter utsatta när de möter ett så stort fordon. Men Range Rover har både fotgängar- och cyklistvarning samt autobroms.

    Utrustningsnivåer

    HSE och Autobiography. Bilen går så klart att få med ett två decimeter kortare axelavstånd också vilket minskar prislappen med några hundra tusen kronor.

    Waykes omdöme

    För dig som vill känna dig oantastlig på vägen (och vid sidan av den). En alldeles magnifikt trevlig bil med en räckvidd på el som gör den kommande elektriska versionen nästan överflödig. Har du två miljoner kronor att lägga på en bil borde denna vara högintressant.

    Fakta Range Rover P440e LWB Autobiography

    • Motor: V6, turbo, bensin, 2 986 cm3
    • Effekt: 300 hk
    • Elmotor: 105 kW
    • Batteri: 38,2 kWh
    • Vridmoment: 620 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • 0–100 km/h: 6,2 sek
    • Toppfart: 225 km/h
    • Förbrukning: 0,9 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
    • Koldioxid: 20 g/100 km
    • Grundpris: från 2 045 000 kronor
    • Rival: Bentley Bentayga EWB

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Land Rover Range Rover
      Plats:
      Mölndal
      Återförsäljare:
      Hedin Automotive JLR Mölndal
      • I lager

      Land Rover Range Rover

      Autobiography SDV8 340hk
      Fuel Type:
      Diesel
      Mätarställning:
      104 140 km
      Model Year:
      2016
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      449 000 kr
      • Land Rover Range Rover P530 MHEV
        Plats:
        Danderyd
        Återförsäljare:
        Bilia Danderyd Jaguar Land Rover
        • I lager

        Land Rover Range Rover P530 MHEV

        V8 Autobiography / Momsbil!
        Fuel Type:
        Bensin
        Mätarställning:
        380 mil
        Model Year:
        2024
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        1 895 000 kr
        • Land Rover Range Rover P460e
          Plats:
          Malmö
          Återförsäljare:
          Hedin Automotive JLR Malmö
          • I lager

          Land Rover Range Rover P460e

          Autobiography
          Fuel Type:
          Bensin+El
          Mätarställning:
          20 300 km
          Model Year:
          2024
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          1 845 000 kr
          • Företagsleasing17 833 kr/mån
        • Land Rover Range Rover P460e
          Plats:
          Mölndal
          Återförsäljare:
          Hedin Automotive JLR Mölndal
          • I lager

          Land Rover Range Rover P460e

          Autobiography
          Fuel Type:
          Bensin+El
          Mätarställning:
          22 300 km
          Model Year:
          2024
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          1 849 000 kr
          • Land Rover Range Rover
            Plats:
            Vellinge
            Återförsäljare:
            Vellinge Bilbolag AB
            • I lager

            Land Rover Range Rover

            Autobiography 4.4 SDV8 4WD Sv-såld
            Fuel Type:
            Diesel
            Mätarställning:
            16 262 mil
            Model Year:
            2014
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            369 500 kr
            • Land Rover Range Rover
              Plats:
              Vellinge
              Återförsäljare:
              AutoPerformance Sweden AB
              • I lager

              Land Rover Range Rover

              Autobiography 4.4 SDV8 340hk / Hemleverans /
              Fuel Type:
              Diesel
              Mätarställning:
              14 469 mil
              Model Year:
              2015
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              399 900 kr