Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Volkswagen ID. Buzz

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Buzz är ett tudelat namn. Lite töntigt med dubbel-z men samtidigt förstår jag poängen. För vilken bil har haft mer genomslag (buzz på engelska) än Buzz?
    Jag älskar när bilföretagen lyssnar och faktiskt sätter knasiga prototyper i produktion. Och nu är den äntligen här, produktionsfärdig. Nästan. Bilarna vi körde i Köpenhamn var visserligen förseriebilar men i stort sett produktionsklara.

    Eftersom Buzz har prefixet ID bygger den på samma delar som övriga ID-modeller: plattform, motor, batteri. Detta är en ID.3 med annan plåt omkring. Fast en del uppfräschning har den fått jämfört med ”gamla” ID.3. Nya menyer, ny växelväljare och bättre snabbladdningseffekt.
    Ett hjul i varje hörn, minimala överhäng och en längd på 4,7 meter gör den knappt två decimeter kortare än VW Transporter/Caravelle/Multivan 6.1 i sin korta version men ändå är skillnaderna i utrymmen och innermått minimala och mäts i millimeter.

    Eftersom det inte sitter en motor fram är sittställningen utsökt. Individuella dubbla armstöd på varsin sida stolen, generöst med skjutmån för ratten och pedalerna på rätt avstånd. Ofta när man kör buss kan fötterna tröttna på vinkeln mot golvet eftersom högerfoten måste lyftas för att dosera gaspedalen. Men här är det lagom långt fram för att foten får en avslappnad vinkel. Dessutom finns det ju en utmärkt adaptiv farthållare så att fötterna verkligen får vila. Utsikten är fenomenal genom en gigantisk vindruta och härliga quarterpanels som gör att kupén badar i ljus. Massor av fack och stuvutrymmen och under passagerarstolen finns ett 230V-uttag!

    Kör- och åkkomforten är på en annan planet jämfört med T6.1 och det är en mjukare och tystare gång som är ljusår mer sofistikerad än de traditionella transportbilschassin som annars fått utgöra bas för bussarna. Inget slammer från hjulhusen, inget dieselknatter och inga vibrationer. Och lyssna på detta: Buzz har samma aerodynamiska siffror som ID.4 (0,285 cW mot 0,28 cW) och
    räckvidden uppges till 423 km WLTP. Då är Buzz ändå 150 kilo tyngre och kan ta 700 liter mer bagage (med sätena uppfällda).

    Visserligen känns det som att VW i sin iver att börja tjäna pengar på Buzz har glömt bort baksäteskomforten. Sittställningen är okej men där finns inget mittarmstöd, inga luftutblås och än mindre egna klimatinställningar eller sätesvärme. Det sägs att sådant kommer. Och glastak. Men hur glada blir alla de (vi, jag) som står i kö för att köpa en bil som inte är färdigutvecklad? Just nu bryr jag mig inte, jag
    vill bara ha den.

    Fakta Volkswagen ID. Buzz

    • Batteri: 77 kWh netto
    • Effekt: 150 kW (220 hk)
    • Vridmoment 310 Nm
    • Drivning: Bakhjulsdrift
    • Räckvidd: 423 km (Transportstyrelsen)
    • Maximal laddeffekt: 170 kW
    • 0–100 km/h: 10,2 sek
    • Toppfart: 145 km/h
    • Förbrukning: 21,7 kWh/100 km
    • Dragvikt: 1 000 kg
    • Pris: från 625 000 kr (före bonus)
    • Rival: Mercedes EQV

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Volkswagen ID. Buzz GTX LWB
      Plats:
      Norrtälje
      Återförsäljare:
      AB Norrbil
      • I lager
      • Ny

      Volkswagen ID. Buzz GTX LWB

      340 hk Lång 7-sits drag 21 tum
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      1 000 mil
      Model Year:
      2025
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      799 000 kr
      • Volkswagen ID. Buzz
        Plats:
        Lidköping
        Återförsäljare:
        Toveks Bil Lidköping
        • I lager

        Volkswagen ID. Buzz

        PRO 5-SÄTEN EL Elektriska skjutdörrar
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        2 500 mil
        Model Year:
        2024
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        539 000 kr
        • Volkswagen ID. Buzz Cargo
          Plats:
          Kristianstad
          Återförsäljare:
          Kristianstad Bilcentrum
          • I lager

          Volkswagen ID. Buzz Cargo

          150 KW (204 PS) AUTOMAT
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          1 270 mil
          Model Year:
          2024
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          499 900 kr
          • Volkswagen ID. Buzz LWB
            Plats:
            Jönköping
            Återförsäljare:
            Atteviks Jönköping
            • I lager

            Volkswagen ID. Buzz LWB

            PRO 7-SEATS HJULBAS: 3239 MM MOTOR: 2
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            0 mil
            Model Year:
            2026
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            633 050 kr
            • Volkswagen ID. Buzz Cargo
              Plats:
              Lessebo
              Återförsäljare:
              GoAuto
              • I lager

              Volkswagen ID. Buzz Cargo

              82kWh 204hk Backkamera Dragkrok
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              7 700 mil
              Model Year:
              2024
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              459 500 kr
              • Volkswagen ID. Buzz Cargo
                Plats:
                Sollentuna
                Återförsäljare:
                BZ Bil Sollentuna
                • I lager

                Volkswagen ID. Buzz Cargo

                82kWh Moms Värm Drag CARPLAY
                Fuel Type:
                El
                Mätarställning:
                8 550 mil
                Model Year:
                2024
                Gearbox Type:
                Automat
                Kontantpris
                409 900 kr