Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 4 min

    Förhandsvisning av Polestar 4

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Polestar hoppas att 4 ska ta över stafettpinnen från 2 som global storsäljare. Vågat med en bil som saknar bakruta. Det gäller att planen lyckas för det hårt skuldtyngda bolaget.

    Teknik

    Polestar 4 delar teknik med Zeekr 001 (vi har provkört) och batteristorlek och motorer är identiska med Zeekr i effekt och prestanda. Batteriet på 100 kW ska vara tillräckligt för 50+ mil, enligt uppgift, men det får verkligheten utvisa. Motorerna är på 200 kW (272 hk) styck och 4 går att få antingen som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven med dubbla motorer.

    Komfort

    Polestar har skippat bakrutan på 4 till förmån för mer plats, och mer plats finns det nog. Är du över 180 centimeter är det ändå inget baksäte för dig, framför allt på långa turer. Golvet är högt (på grund av batterierna under) och dynan är låg i förhållande. Det finns heller inte tillräckligt med utrymme under förar- och passagerarstol att få in stora fötter. Det gör knä- och benvinkeln stökig. Därmot kan du njuta av ett gigantiskt panoramaglastak som är standard. Ryggstödslutningen bak är avslappnat trevlig och går att
    luta ännu mer på elektrisk väg. Framstolarna är sköna men det är inga Volvo-stolar … Det är mer fokus på sportighet än komfort.

    Förarmiljö

    Avskalat i klassiskt skandinaviskt Polestar-manér med rena ytor och paneler fritt från knappar och vred (på gott och ont). Lyckligtvis finns det ett förarinstrument framför föraren som inkluderar information om hastighet, batteri och räckvidd. När den används av olika assistanssystem kan en virtuell miljö visa andra trafikanter, aktuella körassistansfunktioner och navigationsinformation. För att minska distraktion förmedlar en head-up display med 14,7 tums stor projektionsyta i vindrutan framför föraren viktig
    fordons-, telefoni- och navigationsinformation, vilket ytterligare hjälper till att förbättra förarens uppmärksamhet. Ett smart "snöläge" för head up-displayen skiftar textfärgen från vit till gul och förbättrar
    på så vis sikten i snöiga miljöer.

    Köregenskaper

    De ska vara vassa men vi får återkomma när vi har fått lov att köra bilen.

    Infotainment

    Infotainmentsystemet i Polestar 4 drivs av Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform, och har nu en 15,4 tum stor liggande skärm. Google är inbyggt vilket betyder at du får Google-assistenten, Google Maps och Google Play. Trådlöst Apple Carplay är standard.

    Ett ljudsystem från Harman Kardon finns som tillval med tolv högtalare och en förstärkare på 1 400 Watt.

    Ytterligare två nackstödshögtalare adderas till respektive framsäte med tillvalet Nappa-uppgradering – som ökar det totala antalet högtalare till 16 stycken. Som med andra Polestar-modeller kan 4 OTA-uppdateras med den senaste mjukvaran.

    Bagageutrymme

    526–1 536 liter. Det finns en frunk på 15 liter där du med nöd och näppe får plats med en laddkabel.

    Dragvikten är 1 500 kilo för bakhjulsdrivna modeller och 2 000 kilo för fyrhjulsdrivna diton.

    Säkerhet

    Eftersom Polestar är ett derivat av Volvo är säkerhetsgenerna är inbyggda i företaget. Polestar har, enligt företaget, ledande säkerhetsteknik inifrån och ut – testad enligt samma höga standarder som alla andra Polestar-modeller. Sju krockkuddar ingår.

    Polestar sätter hög tilltro till intelligent säkerhetsteknik, som SuperVision Advanced Driver Assistance System från Mobileye. Totalt ingår tolv kameror, en radar och tolv ultraljudssensorer som standard. Detta
    inkluderar en förarövervakningskamera, som endast vidarebefordrar data utan att spela in video, för att övervaka förarens ögon och huvudrörelser för att hjälpa till att undvika incidenter relaterade till trötthet eller om föraren förlorar medvetandet. En sensor känner av om förarens händer håller i ratten och hjälper förarövervakningssystemet att hålla föraren aktivt engagerad i körningen vid behov.

    Utrustningsnivåer

    Välj mellan bak- eller fyrhjulsdrift för 60 000 kronor. Sedan finns det Pilot-paket, Plus-paket och Pro- paket att köpa till. Performance-paketet går endast att beställa om du har en Dual motor-version.

    Waykes omdöme

    Polestar 4 måste ses ur ett globalt perspektiv, för det är där som den kommer att verka. För den svenska marknaden är den mer en nischbil som inte riktigt fyller en funktion mer än som statusmarkör.

    Fakta Polestar 4 Long range Dual motor

    • Batteri: 100 kWh brutto, 94 kW netto
    • Effekt: 400 kW/544 hk
    • Vridmoment: 686 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • Räckvidd: Upp till 580 km
    • Max laddeffekt AC/DC: 11/22 kW/200 kW
    • 0–100 km/h: 3,8 sek
    • Toppfart: 200 km/h
    • Förbrukning: 18,6–21.0 kWh/100 km
    • Grundpris: 760 000 kronor
    • Rival: Zeekr 001

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Polestar 2 Long Range Dual Motor
      Plats:
      Kungsängen
      Återförsäljare:
      DAAL Bil
      • I lager

      Polestar 2 Long Range Dual Motor

      AWD 408HK PANO DRAG H/K®
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      7 650 mil
      Model Year:
      2021
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      339 700 kr
      • Image missing
        Plats:
        Stockholm
        Återförsäljare:
        Volvo Car Hammarby Sjöstad
        • I lager

        Polestar 2 Standard Range Single Motor

        64kWh Plus
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        7 746 mil
        Model Year:
        2022
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        299 900 kr
        • Polestar 4 Long Range Dual Motor
          Plats:
          Enköping
          Återförsäljare:
          Volvo Car Enköping
          • I lager

          Polestar 4 Long Range Dual Motor

          12 MÅN LEASING INK V-HJUL
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          480 mil
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          664 900 kr
          • Privatleasing8 249 kr/mån
        • Polestar 2 Standard Range Single Motor
          Plats:
          Hisings Backa
          Återförsäljare:
          Bilia Outlet Bilhall Hisingen Aröd
          • I lager

          Polestar 2 Standard Range Single Motor

          231hk MOMS
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          6 310 mil
          Model Year:
          2023
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          309 900 kr
          • Polestar 2 Long Range Dual Motor
            Plats:
            Göteborg
            Återförsäljare:
            Moberg Bil Hisingen
            • I lager

            Polestar 2 Long Range Dual Motor

            408hk Pilot 360 Drag Keyless MOMS
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            5 508 mil
            Model Year:
            2023
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            389 900 kr
            • Polestar 2 Long Range Dual Motor
              Plats:
              Norsborg
              Återförsäljare:
              Riddermark Bil Recharge
              • I lager

              Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Plus Pano H/K Dragkrok 360°
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              10 798 mil
              Model Year:
              2021
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              308 800 kr