Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Kia Niro PHEV

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Folkbilen Kia Niro ritar om kartan för vad som som brukar kallas Golf-klassen. Inte nog med att den är Sveriges tredje mest sålda bil, den finns också i tre olika elektrifieringsversioner: hybrid, laddhybrid och elbil. Det gör inte VW Golf.

    Här är alltså en helt ny modell av Kia Niro efter bara fyra år på marknaden. Inget facelift eller uppdatering utan bilen är byggd på en helt ny plattform. Elmotor och batteri är också nya. Lite större, med mer effekt och räckvidd. Ganska smart. Och för ett otränat öga är den nya bilen väldigt lik den gamla. Ett
    genidrag.

    Tjusningen med Niro har alltid varit tillgängligheten. Smarta funktioner och bra räckvidd till ett schyst pris. Nu har det schysta priset stigit till över halvmiljonen för instegsversionen. Och bonusen är borta … Där gamla Niro fått dras med ett hybridsystem som drar igång bensinmotorn för att köra klimatanläggningen och lite när det vill har nya Niro fått ett nytt system som gör att du kan köra helt utsläppsfritt. Enda gången bensinmotorn aktiveras är om gaspedalen trycks hela vägen i botten, en så kallad kick-down. Därtill har Kia lagt in gröna zoner i navigationen som stänger av bensinmotorn om du
    till exempel passerar ett sjukhus eller en skola. Najs.

    Den nya elmotorn har fått 85 hästar och batteriet rymmer nu 11,1 kWh vilket är gott nock för 61 km, enligt Transportstyrelsen. Laddkapaciteten är däremot av äldre snitt. Ombordladdaren fixar bara 3,3 kW vilket är är i långsammaste laget. Det löser sig dock för att batteriet är så pass litet. En full laddning tar 3,5 timmar.

    Utrymmena i Niro EV är fina. Körställningen är utmärkt men instegsversionen saknar bland annat svankstöd. Trist att något så basalt ska kosta 30 000 kronor extra. Delar av manöverpanelen för klimat och infotainment har hämtats från EV6 och delar samma knappar men du får välja vilken funktionalitet som du vill ha. Det blir ofta fel när man har bråttom. Baksätet är förvånansvärt rymligt. Ryggstödet går att ställa i två lägen för att kunna maxa bagageutrymmet. Faktiskt sitter jag bättre i maxlastläget än i komfortläget. Och det finns sätesvärme bak men det kräver nivå Advance (+30 000 kr).

    Bagageutrymmet i Niro PHEV är minst av alla tre versioner (EV, PHEV och Hybrid). Faktiskt 103 liter mindre än Hybrid-versionen. Anledningen är att batteriet sitter i baljan. Det finns knappt plats för en laddkabel ens.

    Kia Niro PHEV är en riktigt smart laddhybrid.

    Fakta Kia Niro Plug-In Hybrid

    • Motor: R4, bensin 1 580 cm3
    • Effekt: 105 hk
    • Vridmoment: 144 Nm
    • Batteri: Litiumjon, 11,1 kWh
    • Elmotor: synkron permanentmagnet
    • Effekt: 85 hk
    • Vridmoment: 203 Nm
    • Max laddeffekt: 3,3 kW AC
    • Drivning: Framhjulsdrift
    • 0–100 km/h: 9,8 sek
    • Toppfart: 161 km/tim
    • Förbrukning: 0,9 l/100 km/13,6 kWh
    • Räckvidd på el: 61 km
    • Koldioxid: 22 g/km
    • Pris: från 418 900 kr
    • Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
    • Rival: Ford Kuga Plug-In

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Kia Niro P-HEV
      Plats:
      Kungsängen
      Återförsäljare:
      DAAL Bil
      • I lager

      Kia Niro P-HEV

      DCT 141HK ADVANCE PLUS DRAG B-KAMERA NAVI
      Fuel Type:
      Bensin+El
      Mätarställning:
      4 690 mil
      Model Year:
      2020
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      224 700 kr
      • Kia Niro P-HEV
        Plats:
        Värnamo
        Återförsäljare:
        Hedin Automotive Värnamo Norra
        • I lager

        Kia Niro P-HEV

        ADVANCE PLUS 2
        Fuel Type:
        Bensin+El
        Mätarställning:
        38 340 km
        Model Year:
        2020
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        224 900 kr
        • Kia Niro P-HEV
          Plats:
          Järfälla
          Återförsäljare:
          Riddermark Bil Veddesta - Järfälla
          • I lager

          Kia Niro P-HEV

          141hk Advanced Plus Kamera CarPlay Adaptiv
          Fuel Type:
          Bensin+El
          Mätarställning:
          4 675 mil
          Model Year:
          2018
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          199 800 kr
          • Kia Niro P-HEV
            Plats:
            Arvika
            Återförsäljare:
            Wafab Bil AB Arvika
            • I lager

            Kia Niro P-HEV

            PLUG IN ADVANCE PLUSPAKET 1
            Fuel Type:
            Bensin+El
            Mätarställning:
            9 784 mil
            Model Year:
            2020
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            219 000 kr
            • Kia Niro P-HEV
              Plats:
              TÄBY
              Återförsäljare:
              Din Bil / Volkswagen Täby - begagnade bilar
              • I lager

              Kia Niro P-HEV

              Phev AdvancePlus Drag/Backkamera
              Fuel Type:
              Bensin+El
              Mätarställning:
              6 675 mil
              Model Year:
              2020
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              219 900 kr
              • Kia Niro P-HEV
                Plats:
                Ängelholm
                Återförsäljare:
                Hedin Automotive Ängelholm
                • I lager

                Kia Niro P-HEV

                Advance Plus 1 / KIA-godkänd / Dragkrok
                Fuel Type:
                Bensin+El
                Mätarställning:
                70 540 km
                Model Year:
                2020
                Gearbox Type:
                Automat
                Kontantpris
                239 500 kr