Provkörning av Mercedes EQE 350+

Mercedes EQE är poppis som taxibil i Stockholm. Underligt egentligen med tanke på att baksätet är långt ifrån ett bekvämt taxibaksäte. Och bilen är dyr också. Instegspriset för en EQE 300 är i skrivande stund 770 000 kronor. Hur är det en bra affär för taxiåkerierna när en Volkswagen ID.4 eller Nissan Ariya är betydligt billigare? Det kanske inte sitter i pengar. Kanske har föraren fått bestämma och valt den bästa bil hen kan tänka sig att glida runt i för sin taxiverksamhet. För EQE är en dröm att glida runt i. Ja, den är dyr och ja, den har ett baksäte man kan önska mer av. Takhöjden är begränsad och är du över 180 cm måste du sitta hukad. Benutrymmet är däremot bra.

Men komforten för framsätespassagerarna är otrolig. Den äter mil utan förbehåll och gränssnittet för instrument och infotainment är bäst i branschen. Dessutom är luftfjädringen mer balanserad än i storasyskonet EQS. Den är något fastare och tar därmed inte ut svängarna lika mycket. Det gör att den känns mer harmonisk i sitt väguppträdande.

EQE finns med två olika batteristorlekar på 89 respektive 90,6 kWh netto, flera olika effektuttag och med eller utan fyrhjulsdrift. Längst räckvidd är den vi har provkört, EQE 350+. 292 hästar och bakhjulsdrift. Den slimmade karossen ger lågt luftmotstånd och förbrukningssiffrorna är relativt låga även om föraren är gasglad. En 100 mils rundtur från Stockholm till Öland med många omkörningar slutade på 19,9 kWh och en snitthastighet på 85 km/h. Det var även värmebölja så klimatanläggningen var stundtals ansträngd. Det är bara 7,6 procent över WLTP-siffrorna.

Snabbladdningskapaciteten är 173 kW vilket är helt okej. Det fina är att det går att köpa till snabbare växelströmsladdning på 22 kW istället för de standard 11 kW. En fundering gäller bakluckan. EQS har fått en halvkombibaklucka som möjliggör enkel inlastning av stora föremål. I EQE får vi däremot nöja oss med en ganska liten lucka där det inte ens går att få in en normalstor flyttlåda.

Sedan vi provkörde EQE 350+ har grundpriset stigit med 104 000 kronor. Hoppsan. Men i gengäld får du en riktigt trevlig glidare. Men vad du än gör, se till att beställa den med luftfjädring. Det kostar ingenting i sammanhanget.

Fakta Mercedes EQE 350+

  • Batteri: 100 kWh brutto/90,6 kWh netto
  • Effekt: 215 kW (292 hk)
  • Vridmoment 565 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 573 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Maximal laddeffekt: 173 kW
  • 0–100 km/h: 6,4 sek
  • Toppfart: 210 km/h
  • Förbrukning: 18,5 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 863 000 kr
  • Rival: Hyundai Ioniq 6