Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 4 min

    Provkörning av Peugeot e3008

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Peugeot 3008 är först ut på Stellans-koncernens nya STLA Medium-plattform. Det är ingen renodlad elbilsplattform utan 3008 finns även som hybrid.
    Elbilsversionen kommer med två olika batteristorlekar på 73 respektive 96 kWh netto. Vi har kört den förra.

    Peugeot meddelar att de har valt bort förvärmning av batteriet till förmån för räckvidd eftersom deras tester visar att det tar mer energi att att värma upp batteriet än att framföra bilen. Då kan laddstolpen värma upp batteriet istället. Maximal laddkapacitet är 160 kW DC och 11 kW AC.

    Komfort

    Peugeot har alltid varit duktiga på komfort och e3008 är inget undantag. Det är alldeles för vanligt i dag att tunga och högbyggda elbilar styvas upp med ett hårt chassi, men inte här. Fjädring och dämpning är mjuk och harmonisk men med stora fälgar är det svårt att filtrera bort småbrus som skarvar.
    Framstolarna i GT Ultimate-versionen är välstoppade och bekväma med rejält svankstöd och dynan kan även lyftas i framkant så långa personer får bra benstöd. Baksätet är riktigt bekvämt med bra benstöd och okej utrymme för fötterna under framstolarna.

    Köregenskaper

    Det krävs ett rejält tryck på startknappen för att bilen ska vakna och den tar sin lilla tid på sig innan du kan peta växelväljaren i läge D. Väl där tuffar det på bra. Trots en effekt på 157 kW (213 hk) är det en ganska sävlig maskin där 0–100 km/h tar 8,8 sekunder. Men det passar bilens karaktär. Den upplevs inte långsam utan väldigt harmonisk och snäll. Med rattpaddlarna kan du ställa bromskraftsåtervinningeni tre steg men någon ren enpedalskörning är det aldrig tal om. Farthållaren med assisterad körning (Highway Driving Assistant, endast GT Ultimate) fungerar tillfredsställande även om den vill att du ska ha händerna högt upp på ratten för att inte varna.

    En anmärkningsvärd detalj är vändcirkel på bara 10,6 meter. Det är hela 1,9 meter mindre än en Tesla Model S. Rangerbarheten är fenomenal! Tyvärr är förbrukningen ganska hög vilket förkortar räckvidden.

    Förarmiljö

    Peugeot jobbar enträget vidare med sin i-Cockpit som betyder liten ratt i knäet och stor digital display ovanför. Poängen med den lilla tv-spelsratten är att den inte ska skymma instrumenten och det kräver en del tillvänjning. Själva ratten har gott om knappar för inställningar av farthållarassistans (vänster ratteker) och volym- och menykontroll (höger ratteker) men länge
    letade vi efter reglagen för att växla mellan förarmenyerna. Det krävdes en koll i instruktionsboken för att hitta dem som sitter längst ut på änden av respektive rattspak, alltså de som sköter blinker och vindrutetorkare … Rent visuellt är den egensinnigt utformade förarmiljön inbjudande och omfamnande. En spännande placering av volymvredet där växelväljaren borde sitta är väl egentligen det stora frågetecknet.

    Infotainment

    I dag när vi är vana vid grafiken i vår mobiltelefon känns Peugeots infotainmentsystem otroligt banalt med enkel grafik och platta menyer utan djup. De dubbla panelerna med pekskärmar känns dessutom överflödiga. Tanken är att den lilla panelen ska erbjuda en snabbmeny för den stora skärmen där du själv kan välja vilka funktioner som du vill ha närmast. Frågan vi ställer oss är väl snarare om de som utvecklat det ens har körkort!

    Bagageutrymme

    Hela 520 liter får du plats med under insynsskyddet och bagagerumsgolvet går att ställa i höjdled. Därtill sitter det två smarta klackar på sidorna som kan hålla uppe golvet medan du rotar efter laddsladden eller dragkroken. Den senare är ett tillval för 9 900 kronor som är avtagbar. Max dragvikt är 1 250 kilo vilket får anses mer än godkänt för en framhjulsdriven elbil. Det är dessutom 50 kilo mer än vad elhybriden får dra.

    Säkerhet

    Än så länge otestad av Euro NCAP men Peugeot skryter med att ett flertal säkerhetssystem är standard: filhållningsassistans, active safety brake, rear cross traffic alert, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare och hill assist.

    Utrustningsnivåer

    Den blå färgen heter Obsession och är standard vilket är helt fantastiskt. Fram för mer färg i bilparken. Vill du ha en tråkvit bil får du lassa över 9 900 kronor. Grundmodellen av 3008 heter Allure och är snikutrustad med två mindre skärmar inbyggda i samma panoramapanel som de dyrare GT och GT Ultimate. Väljer du Allure behöver du assistantpaketet för 22 900 kronor som innehåller adaptiv farthållare (utan assisterad körning), rattvärme, parkeringssensorer fram och 360-graders parkeringskamera.

    Waykes omdöme

    Peugeot e3008 är en cool bil som ger avtryck i stadsmiljön. Men den är ganska dyr, framför allt när du ska ha lite utrustning. Pluspoäng för god komfort och long range-modellen som har en WLTP-räckvidd på 66 mil!

    Fakta Peugeot e3008

    • Batteri: 73 kWh netto
    • Elmotor: 167 kW (213 hk)
    • Vridmoment: 345 Nm
    • Drivning: Framhjulsdrift
    • Räckvidd: 510 km (enligt Transportstyrelsen)
    • Tjänstevikt: 2 291 kg
    • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/160 kW
    • Acceleration: 0–100 km/h
    • Toppfart: 170 km/h
    • Förbrukning: 17,4 kWh/100 km
    • Grundpris: 599 900 kr
    • Rival: Audi Q4 e-tron Sportback

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Peugeot 3008
      Plats:
      Kista (Akalla)
      Återförsäljare:
      Bilia Outlet Bilhall Kista
      • I lager

      Peugeot 3008

      1.2 PureTech 130 Allure Nav Motor/kupévärmare
      Fuel Type:
      Bensin
      Mätarställning:
      2 109 mil
      Model Year:
      2017
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      204 900 kr
      • Peugeot 3008
        Plats:
        Arlandastad
        Återförsäljare:
        Autohero Onlinebutik
        • I lager

        Peugeot 3008

        1.2 PureTech / Panorama, CarPlay
        Fuel Type:
        Bensin
        Mätarställning:
        10 620 mil
        Model Year:
        2017
        Gearbox Type:
        Manuell
        Kontantpris
        134 000 kr
        • Peugeot 3008 HYBRID4 300
          Plats:
          Visby
          Återförsäljare:
          Lundins Bil AB
          • I lager

          Peugeot 3008 HYBRID4 300

          GT Plug-in hybrid 300hk AWD Ultimate Business
          Fuel Type:
          Bensin+El
          Mätarställning:
          4 510 mil
          Model Year:
          2020
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          298 000 kr
          • Peugeot 3008 HYBRID4 300
            Plats:
            Vara
            Återförsäljare:
            Biltjänst Vara
            • I lager

            Peugeot 3008 HYBRID4 300

            Ultimate Business 4X4
            Fuel Type:
            Bensin+El
            Mätarställning:
            16 086 mil
            Model Year:
            2021
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            214 900 kr
            • Peugeot E-3008
              Plats:
              Halmstad
              Återförsäljare:
              Bendt Bil Halmstad
              • I lager

              Peugeot E-3008

              GT 525 km Räckvidd / Värmare /
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              100 mil
              Model Year:
              2025
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              518 500 kr
              • Peugeot 3008 HYBRID 136
                Plats:
                Värnamo
                Återförsäljare:
                Finnvedens bil Kapellgatan Värnamo
                • I lager

                Peugeot 3008 HYBRID 136

                GT *Backkamera/Navi/SE SPEC*
                Fuel Type:
                Bensin+El
                Mätarställning:
                0 mil
                Model Year:
                2025
                Gearbox Type:
                Automat
                Kontantpris
                419 800 kr