Provkörning - Tesla Model S

Hitta din här.

Första Tesla Model S levererades 2012, under tiden som passerat har tillverkaren hunnit lansera båda Model X och Model 3, men Model S är fortfarande en av få modeller på marknaden som erbjuder eldrift, lång räckvidd och prestanda. Frågan är om den förhållandevis lilla tillverkarens tidiga intåg har gjort den sårbar för konkurrens från mer produktionsvana bilmärken som Mercedes, BMW och Audi. Oavsett hur historien utspelar sig har Tesla bevisat en sak - elbilar är här för att stanna.

När man sätter sig i Teslan är det som att komma in i framtiden. Det första man möts av är en gigantisk touchskärm på 17-tum. Via skärmen sköts i princip alla bilens funktioner och man måste ge tillverkaren beröm för gränssnittet, touchresponsen och användarvänligheten. Möjligheten att skapa profiler för olika förare som bland annat innefattar sätespositionen, musiklistor och annan historik är nytänkande och praktiskt. Något som påminner lite om Netflix-konceptet med olika användare på samma konto.

Bilen har två elektriska motorer som driver alla fyra hjulen. Kraften lagras i ett batteripack på totalt 75 kWh. Det får bilen att kunna producera 332 hk och ta sig till 100 km/h på 5,4 sek. Även om kraften finns där, är körupplevelsen inte så sportig. Bilens låga tyngdpunkt får den att ligga platt och stabilt på vägen och i kombination med luftfjädringens sätt att svälja ojämnheter, är det snarare bara väldigt avslappnande. En känsla som förstärks med tillverkarens utmärkta filövervakningssystem och autopilot.

Model S briljerar med sitt helt platta golv i baksätet och den stora lastkapaciteten, men tappar poäng med den begränsade takhöjden. I överlag har Tesla lyckats bra designmässigt, särskilt invändigt. Kvalitén är förvisso inte på samma nivå som hos vissa konkurrenter, men överraskande bra. Sammanfattningsvis är Model S en imponerande skapelse, inte bara teknikmässigt utan även hur mogen den upplevs från en så pass ny tillverkare. Finns det utrymme för förbättringar? Ja, men det är en elbil som genererar habegär på många aspekter och inte bara på sättet den drivs.

Tesla Model S 75D

  • Motor: två elmotorer(en vardera axel)
  • Växellåda: oväxlad automat.
  • Hästkrafter: 332 hk.
  • Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
  • 0-100 km/h: 5,4 sek (4,7 enligt Tesla)
  • Räckvidd: 490 km(NEDC)
  • Pris ca: 930 000 sek
  • Rival: Jaguar I-Pace från 849 900 kr

Senaste artiklar