Elbilar har på senare år snabbt tagit steget från att vara en nischprodukt till att mer ta över bilmarknaden. Men även om vi går mot en tydlig trend till mötes tvekar många fortfarande att byta till laddbart. En stor anledning är att många svenskar har uppfattningen att elbilar är dyra. Är det verkligen så? Hur mycket kostar en elbil egentligen? Wayke reder ut alla frågetecken!
Ett vanligt påstående som vi måste ta itu med är “att köpa en elbil innebär en investering som jag aldrig kommer ha råd med!”. Om du enbart använder Tesla som måttstock då kan det finnas en sanning i påståendet. Men i dagsläget finns det flera aktörer som har lanserat riktigt prisvärda och billiga elbilar där inköpspriset i Sverige idag börjar på under 300 000 kronor. Det ska även tilläggas att du får tillbaka 70 000 kronor i det statliga Bonus-Malussystemet, vilket gör det förmånligt att satsa på en sprillans ny elbil.
Att enbart utgå från bilens inköpspris när du kalkylerar vad den totala elbilskostnaden kommer landa på är missvisande. Det finns en rad olika faktorer som avgör vad prislappen hamnar på i slutändan. Faktorer som bränslekostnad, fordonsskatt, servicekostnader och värdeminskning ska finnas med i kalkylen. Så sammanfattningsvis, det är olika kringkostnader och bilens inköpspris minus restvärdet som avgör den totala kostnaden för din elbil.
En forskning från Kungliga Tekniska Högskolan pekar på att det redan nu, sett till totalkostnaden, är billigare att äga och köra en elbil om man tittar över tre år och kör 1 500 mil per år.
Driftkostnader i sin helhet för en elbil är lägre än för ett fordon med förbränningsmotor. Skillnaden i kostnad syns mest när det gäller:
På begagnatmarknaden är det framförallt exklusiva elbilar som håller andrahandsvärdet bäst. Men det stora intresset för laddningsbara bilar och en allt större miljömedvetenhet gör att även “normala” elbilar inte sjunker nämnvärt i värde över tid. Efter tre år har elbilar kvar runt 60-70 procent av nybilsvärdet. En fossildriven bil däremot brukar tappa 50-60 procent av sitt värde under samma tidsperiod. Tittar man exempelvis på privatleasing ser man att bilföretag räknar med att få bra betalt för just elbilar när leasingperioden tar slut.
Uppskattningsvis drar en elbil ungefär två kilowattimmar per mil. Kostnaden för att ladda en elbil skiljer från vilken typ av laddning du väljer att göra. Laddar du hemma via en laddbox kostar det mindre och även här skiljer sig kostnaden beroende på vilken elleverantör du använder. Man brukar säga att man betalar runt 2-2,50 kronor per mil om du väljer att ladda hemma via en laddbox. På en laddstation kostar det runt sex kronor per mil. Oavsett om du laddar hemma eller på en laddstation blir det billigare än om du jämför en bil som går på diesel eller bensin, som kostar i genomsnitt 7-15 kronor per mil.
Ett varningens finger, du ska inte använda ett vägguttag när du laddar din elbil. Vägguttag är inte menade för höga strömmar under en längre period, vilket innebär att det finns en stor brandrisk. Investera istället i en laddbox.
Du kan ladda din elbil på alla offentliga platser som har en laddstation. Det blir allt mer vanligt att se laddstationer på stormarknader eller gallerior. Det finns flera appar som du kan ladda ner på din smartphone som visar vart du kan hitta närmaste och bästa rutten till en laddstation, samt om pris och betallösningar för respektive laddplats. Idag finns det runt 13 449 publika laddpunkter i Sverige. De flesta går att hitta i storstäder men det blir allt vanligare att se laddstationer även ute på landet. Det finns många frågor kring laddning av elbilar, men det många inte vet är att laddstationer expanderar kraftigt runtom i Sverige och elleverantörer investerar kraftigt för att etablera snabbladdningsstationer längs med motorvägarna. Ett stort antal rastställen kommer att erbjuda laddstationer inom en snar framtid.
Det är smidigt och enkelt att betala när du använder en offentlig laddstation. Du kan betala på tre olika sätt:
Du debiteras på olika sätt beroende på laddstationens uppbyggnad. Antingen debiteras du utifrån hur lång tid laddningen tar eller utifrån den mängd energi du laddat.
Laddhybrid eller elbil; vilken modell ska du välja? Många frågar sig om det kanske är mer värt att investera i en laddhybrid (även kallad plug-in-hybrid) istället för en elbil, då steget att gå från ett fossildrivet fordon till hybrid inte är lika stort. Visst, med en laddhybrid kan du köra på ren el men batteriet räcker inte lika långt som i renodlade elbilar. Räckvidden på el för en laddhybrid är sällan längre än 5-10 mil, medan flera elbilsmodeller har upp till 50-60 mils räckvidd, vissa ännu längre. Lägg även till att laddhybrider går även på bensin eller diesel, vilket gör att förbrukningen för en laddhybrid är dyrare till skillnad från en elbil. Även här är en elbils driftkostnader billigare jämfört med en laddhybrid.
Exempel på kostnader (Beräknat på 2 kr/kWh) med en laddbox för en laddhybrid respektive en elbil:
Viktigast är att inte stirra dig blind på inköpspriset för att avgöra om det är billigare att äga en elbil jämfört med en bensin-, diesel- eller hybridbil. Det är helhetskostnaden som avgör i slutändan hur mycket pengar du kommer att spendera på din nya elbil. Det starka andrahandsvärdet, låga driftkostnader och förmånliga bidrag gör att prislappen i slutändan inte skiljer sig markant i jämförelse med en fossildriven bil.