Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Kia EV9

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Kia har byggt stora bilar länge, vi har bara inte fått dem i Europa. Men när det dyker upp en elektrisk suv på över fem meter med upp till sju sittplatser är marknaden redo. Och priset borde ha gett Volvo skrämselhicka. Välkommen Kia EV9.

    Teknik

    800-voltsteknik, snabbladdning på upp till 240 kW, fyrhjulsdrift och V2L (vehicle to load, du kan alltså använda bilen som powerbank). Elmotorerna på fram- och bakaxel har samma effekt.

    Komfort

    Sittkomforten i bilen är utmärkt på de två första raderna och mer än godkänd på tredje raden. EV9 har gott om finesser för att hålla passagerarna nöjda med takutblås och overhead manöverpanel för klimatanläggningen på andra raden.

    Fjädringskomforten är stram men snyggt kontrollerad på landsväg. I stadsmiljö misstänker vi att den kan vara något för styv för en lyxig plufskänsla, den saknar ju trots allt luftfjädring.

    Förarmiljö

    Utsökt avslappnad förarmiljö med stolar som verkligen kommer till sin rätt i en större bil. I den mindre EV6 känns det nästan som att du sitter uppe i taket men i EV9 passar de bättre. Den integrerade döda vinkel-monitorn i förarinstrumentet är en genialisk idé som Tesla har kopierat. Synd bara att klimatmenyn skyms av den tjocka ratten.

    Köregenskaper

    EV9 är en stor bil men rör sig värdigt på vägen med god karosskontroll. Drivlinan har gott om effekt för att agera sportbil när högerfoten befaller utan att vara dumsnabb. Accelerationssiffrorna är inget att skryta med egentligen utan det är responsen i drivlinan som är tjusningen. Med tre olika körlägen går det att mjuka upp drivlina så att den passar alla körstilar. Vårt intryck efter att ha kört förseriebilen är att WLTP-räckvidden nog kan öka något för bilen är synnerligen effektiv med elektronerna.

    Infotainment

    En pekskärm (surprise) och ett nytt menysystem och gränssnitt. Kia har även integrerat en ny skärm mellan förarinstrumentet och infotainmentskärmen för klimatanläggningen som skyms av ratten. Mycket märkligt att ingen räckte upp handen och sade att den inte syns innan de släppte ut bilen på marknaden.

    Bagageutrymme

    Med alla säten uppfällda rymmer EV9 över 313 liter bagage vilket gör utrymmet användbart istället för symboliskt. Börja fälla säten och en värld av rymd uppenbarar sig. Med bakersta raden i nedfällt läge har du minst 686 liter (under insynsskyddet) och fäller du även mittenraden har du nästan 2,4 kubikmeter till förfogande. Lägg till en dragkapacitet på 2,5 ton och du har en riktig storlastare.

    Säkerhet

    Eftersom det rör sig om en förseriebil är EV9 än så länge otestad i krocksammanhang. Men listan på säkerhetsfunktioner i specbladet är 25 punkter lång där allt är standard. Det inkluderar bland annat aktivt filhållningssystem, döda vinkelvarning i instrumentklustret, autobroms med cyklist- och fotgängarskydd, autobroms vid backning, multikollisionsbromssystem (det ordet va?!) och 360 kamera.

    Utrustningsnivåer

    Vid lansering är det endast GT-line som gäller men allt eftersom Kia testar marknaden i Sverige kommer fler utrustningsnivåer att erbjudas.

    Waykes omdöme

    Sett till konkurrenternas prisnivåer och erbjudanden kan Kia ha släppt den mest prisvärda elektriska storsuven på marknaden. Vem ska köpa en Volvo EX90 nu?

    Fakta Kia EV9 (förseriebil)

    • Batteri: 99,8 kWh
    • Effekt: 282,6 kW
    • Vridmoment 700 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • Räckvidd: 465 km (preliminära siffror)
    • Max laddeffekt AC/DC: 10,5 kW/240 kW
    • 0–100 km/h: 5,3 sek
    • Toppfart: 200 km/h
    • Förbrukning: I.u. kWh/100 km
    • Grundpris: 869 900 kronor
    • Rival: Volvo EX90

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Kia EV9 GT
      Plats:
      Mölndal
      Återförsäljare:
      Hedin Automotive Mölndal
      • I lager

      Kia EV9 GT

      508HK 6 SITS *DEMO*
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      10 000 km
      Model Year:
      2026
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      949 900 kr
      • Företagsleasing9 181 kr/mån
    • Kia EV9 AWD
      Plats:
      Mölndal
      Återförsäljare:
      Hedin Automotive Mölndal
      • I lager

      Kia EV9 AWD

      GT LINE 7-SITS LONG RANGE
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      8 000 km
      Model Year:
      2025
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      779 000 kr
      • Företagsleasing7 530 kr/mån
    • Kia EV9 GT
      Plats:
      Täby
      Återförsäljare:
      Hedin Automotive Kia Danderyd
      • I lager

      Kia EV9 GT

      508HK AWD 6 SITS /DEMO
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      4 000 km
      Model Year:
      2026
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      1 012 900 kr
      • Företagsleasing9 790 kr/mån
    • Kia EV9 AWD
      Plats:
      Skärholmen
      Återförsäljare:
      Torvalla Bil AB, Sätra-KIA
      • I lager

      Kia EV9 AWD

      GT-Line 7-Sits BUSINESS EDITION
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      0 mil
      Model Year:
      2025
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      799 900 kr
      • Kia EV9 AWD
        Plats:
        Skärholmen
        Återförsäljare:
        Torvalla Bil AB, Sätra-KIA
        • I lager

        Kia EV9 AWD

        GT-Line 7-Sits BUSINESS EDITION
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        0 mil
        Model Year:
        2025
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        799 900 kr
        • Kia EV9 AWD
          Plats:
          Österhaninge
          Återförsäljare:
          Torvalla Bil AB, Albyberg
          • I lager

          Kia EV9 AWD

          GT-Line 7-sits
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          0 mil
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          889 900 kr