Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 4 min

    Provkörning av Porsche Macan Turbo

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Porsche senaste elbil är precis vad du kan förvänta dig: ett mästerverk att köra och leva med. Den laddar också så snabbt att du ändå kommer fram snabbare än du tänkt dig.

    Teknik

    Nya elektriska Macan är ett samarbete med Audi och byggs på Premium Platform Electric. Som sådan har Macan 800-voltsteknik och ultrasnabbladdning på upp till 320 kW. En smart grej är att PPE har ett ladduttag på vardera sida men bara det vänstra kan ta emot DC-laddning.

    Genom bromskraftsåtervinning kan systemet ta vara på upp till 240 kW energi och återföra det till batteriet. Batteriet är på 100 kWh brutto och har en nettokapacitet på 94,9 kWh.

    Komfort

    Följsamhet och vägkontakt är Porsches paradgrenar när det kommer till fjädring och dämpning. Luftfjädringen är utsökt kalibrerad och bjuder på väldigt fin åkkomfort samtidigt som den kan styva till sig och utmana vilken sportbil som helst.

    Komfortsportstolarna i provbilen bjuder på synnerlig komfort – som alltid i Porsche. Framför allt eftersom de går att justera i höjdled framtill vilket ger fin avlastning för låren för längre personer. Baksätet är både rymligt och bekvämt men saknar möjlighet till extra lutning av ryggstödet.

    Förarmiljö

    Porsche kan det här med förarmiljöer. De gör det så bra. Trots att du sitter i en suv kan du komma riktigt lågt i sittpositionen – som för övrigt är helt perfekt – och greppa den där fantastiskt greppvänliga ratten. Instrumenteringen är helt digital men typiskt Porsche och tydlig och snygg. Reglagen har en gedigen kvalitetskänsla och är underbara att hantera.

    Macan är utrustad med den senaste generationens display- och manöverkoncept med upp till tre bildskärmar, inklusive det fristående 12,6” kombiinstrumentet i välvd design och mittdisplayen på 10,9”. För första gången kan passageraren även se information, justera inställningar i infotainmentsystemet eller streama video medan bilen körs via sin egen 10,9”-skärm (tillval). För första gången finns även en head-up-display med augmented reality-teknik.

    Köregenskaper

    Macan ligger riktigt bra på vägen. Den är både klippstabil och tyst. Luftfjädringen (standard) är mjuk och följsam och ger otrolig komfort när du vill och kan styvas upp till värsta banracingspecen om du ber om det.

    Provkörningsbilen har bakaxelstyrning (tillval, 21 000 kr) som minskar vändradien vid rangering och ökar högfartsstabiliteten.

    Infotainment

    Den nya generationen infotainmentsystem baseras på Android Automotive OS. Standardutrustningen Porsche Communication Management (PCM) i nya Macan sägs ta “datorprestandan till en helt ny nivå”. Röstassistenten ”Hej Porsche” föreslår till exempel rutter, inklusive laddningsstopp, blixtsnabbt. I det nya Porsche App Centre kan passagerarna få direktåtkomst till populära appar från tredjepartsleverantörer och installera dem direkt i nya Macan.

    Bagageutrymme

    Sätena kan fällas i 40/20/40-konfiguration och med alla säten på plats rymmer Q6 e-tron 480 liter. Det finns ett lastläge där baksätet är helt upprätt, då får du in 540 liter. Fäll sätena och du får in 1 348 liter. Baksätet fälls inte helt plant och det blir även en liten upphöjning vid baksätets kant.

    Provbilen var extrautrustad med Burmester ljudsystem så under golvet finns det bara plats för slutsteg. Lastutrymmet under huven fram (så kallad frunk) som rymmer hela 84 liter. Dragvikten är 2 000 kilo men har du endast B-kort får du bara hänga på 750 kilo.

    Säkerhet

    Fem stjärnor i Euro NCAP med hela 90 procents nivå för ombordvarande. Skyddet för oskyddade trafikanter rankas till 83 procent och assistanssystemen till 78 procent. Tyvärr är en hel del säkerhetsutrustning tillval, som exempelvis krockkuddar i baksätet (4 600 kr), adaptiv farthållare (7 400 kr) eller aktiv filhållning (18 200 kr).

    Utrustningsnivåer

    Det finns bara en och allting (nästan) kostar extra. Bara den gröna metalliclacken på provbilen kostar 32 800 kr!

    Waykes omdöme

    Har du råd, köp en Macan. Hur mycket effekt du vill ha bestämmer plånboken men om du är obrydd väljer du basmodellen och specar den till tänderna. Fyrhjulsdrift är för fegisar.

    Fakta Porsche Macan Turbo

    • Batteri: 100 kWh brutto, 94,9 kW netto
    • Effekt: 470 kW/639 hk
    • Vridmoment: 600 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • Räckvidd: Upp till 547 km (enligt Transportstyrelsen)
    • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/270 kW
    • 0–100 km/h: 3,3 sek
    • Toppfart: 260 km/h
    • Förbrukning: 19,9 kWh/100 km
    • Grundpris: 1 310 000 kronor
    • Rival: Porsche Taycan Cross Turismo

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Porsche Macan
      Plats:
      Rosersberg
      Återförsäljare:
      Wowto
      • I lager

      Porsche Macan

      PDK 245HK Pano/BOSE/Navi/Värmare/Drag
      Fuel Type:
      Bensin
      Mätarställning:
      9 546 mil
      Model Year:
      2020
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      449 800 kr
      • Porsche Macan
        Plats:
        Göteborg
        Återförsäljare:
        Riddermark Bil Göteborg
        • I lager

        Porsche Macan

        252hk PDLS Värmare Dragkrok Kamera Svensksåld
        Fuel Type:
        Bensin
        Mätarställning:
        16 133 mil
        Model Year:
        2018
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        309 700 kr
        • Porsche Macan Electric
          Plats:
          Danderyd
          Återförsäljare:
          Porsche Center Danderyd begagnat
          • I lager

          Porsche Macan Electric

          Moms
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          754 mil
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          895 000 kr
          • Porsche Macan S Diesel
            Plats:
            Uppsala
            Återförsäljare:
            Handla Bil Uppsala
            • I lager

            Porsche Macan S Diesel

            PDK Sport Chrono Drag Pano P-Värm Rattv
            Fuel Type:
            Diesel
            Mätarställning:
            17 557 mil
            Model Year:
            2018
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            299 800 kr
            • Porsche Macan 4 Electric
              Plats:
              Linköping
              Återförsäljare:
              Porsche Center Linköping
              • I lager

              Porsche Macan 4 Electric

              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              10 km
              Model Year:
              2025
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              1 251 900 kr
              • Företagsleasing12 100 kr/mån
            • Porsche Macan Turbo Electric
              Plats:
              Helsingborg
              Återförsäljare:
              Porsche Center Helsingborg
              • I lager

              Porsche Macan Turbo Electric

              / Burmester
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              150 mil
              Model Year:
              2024
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              1 195 000 kr