Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av ZEEKR X

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Uppkomlingen Zeekr arbetar hårt på att etablera sig i Sverige med Volvo-credd och en designstudio i Göteborg. Med teknikstinna erbjudanden och uppseendeväckande design ska de locka svenskar att gå från fossilbil till elbil. Nya X är en kompaktsuv i C-segmentet som hamnar mellan Volvo EX30 och XC40.

    Teknik

    Man vet att det är en ny era när tillverkarna lägger mer krut på att beskriva bilens uppkopplade funktioner än drivlinans. Batterierna från CATL har 69 kWh brutto och driver elmotorer på båda axlarna. Långsamladdning är tillgängligt med upp till 22 kW effekt och snabbladdning med 150 kW.

    Komfort

    X har trevliga materialval och sköna stolar. Förarergonomin är strålande sett till ren sittkomfort med tanke på rattens fenomenala skjutmån. Framstolarna är sköna och baksätet har ett trevligt ryggstöd. Som nästan
    alla elbilar är fötterna väldigt nära golvet bak men takhöjden är fin och det stora panoramataket ger kupén en trevlig rymd. Det långa axelavståndet ger också bra benutrymme i baksätet även om framstolen är långt tillbakaskjuten (tillika plats för bakåtvänd barnstol). Lättåtkomliga isofixfästen i baksätet i plasthylsor med lock. Isofixfästen i framsätet är standard.

    Förarmiljö

    Förarmiljön är modernt elbilig. Det finns ett instrumentkluster på rattstången vilket är föredömligt eftersom det är lättöverskådligt. Rattens nästan fyrkantiga form underlättar och är trevlig att hålla i. Rattknapparnas funktion är däremot oklar. Under vår provkörning fungerade inte systemet tillfredsställande och det saknas ikoner för att veta vad respektive knapp går till.

    Köregenskaper

    X är brutalsnabb men kombinationen av mjuka elbilsdäck och ett ganska soft chassi gör att köregenskaperna känns farliga när du står på. Framför allt blir det svårt med kurvgreppet på ojämna vägar när bilen kränger och far. Det mjuka chassit ger en bekväm färd men bilen har alldeles för mycket effekt för att det ska kännas kosher.

    Infotainment

    Här gör Zeekr bort sig lite. Klassisk stor skärm på mittkonsolen men menyn är stundtals svårnavigerad. Det finns kortkommandon till helt meningslösa grejer som att få bilen att låta som en gris eller en traktor eller att en robotröst pratar med fotgängare och ber dem lämna företräde. För att undvika att få en känga i grillen föreslår vi att detta är en funktion som du undviker.

    Bagageutrymme

    Lastutrymmet är stort som i en Volkswagen ID.3 men med fördelen att det också finns en frunk. Och dragkrok som du får haka på last upp till 1,6 ton på.

    Säkerhet

    Ej testad av Euro NCAP än men Zeekr pratar om 19 ADAS-funktioner som ska hålla passagerarna säkra.

    Utrustningsnivåer

    Long Range är instegsnivån med bakhjulsdrift och Privilege är den maxutrustade prestandaversionen. Det skiljer 45 000 kronor dem emellan. Dragvikten är densamma oavsett version.

    Waykes omdöme

    Zeekr X:s stora akillehäl är att priset är på tok för högt sett till vad andra (läs mer kända) tillverkare erbjuder. Gillar du vad du ser, och det måste du för det är mycket att titta på, så rekommenderar vi Long Range. Lite billigare, något mer räckvidd och framför allt är den inte övermotoriserad som den fyrhjulsdrivna versionen.

    Fakta

    • Batteri: 69 kWh brutto
    • Effekt: 315 kW (428 hk)
    • Vridmoment 543 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • Räckvidd: 425 km (enligt WLTP)
    • Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/150 kW
    • 0–100 km/h: 3,8 sek
    • Toppfart: 180 km/h
    • Förbrukning: 17,5 kWh/100 km (enligt WLTP)
    • Grundpris: 595 000 kronor
    • Rival: Volvo EX30

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Porsche Taycan Turbo GT
      Plats:
      Stockholm
      Återförsäljare:
      Porsche Center Stockholm - Nya bilar
      • I lager

      Porsche Taycan Turbo GT

      Weissach Package
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      0 mil
      Model Year:
      2025
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      2 834 000 kr
      • Porsche Taycan GTS
        Plats:
        Umeå
        Återförsäljare:
        Porsche Center Umeå
        • I lager

        Porsche Taycan GTS

        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        0 km
        Model Year:
        2025
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        2 106 100 kr
        • Företagsleasing20 357 kr/mån
      • Porsche Taycan Turbo
        Plats:
        Borås
        Återförsäljare:
        Porsche Center Borås
        • I lager

        Porsche Taycan Turbo

        884 hk
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        100 km
        Model Year:
        2025
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        2 099 000 kr
        • Företagsleasing20 288 kr/mån
      • Mercedes-Benz G 580
        Plats:
        Växjö
        Återförsäljare:
        Småländska Bil - Växjö
        • I lager

        Mercedes-Benz G 580

        , 588hk
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        0 mil
        Model Year:
        2025
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        2 049 100 kr
        • Porsche Taycan GTS
          Plats:
          Linköping
          Återförsäljare:
          Porsche Center Linköping
          • I lager

          Porsche Taycan GTS

          - 700hk
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          10 km
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          2 000 400 kr
          • Porsche Taycan GTS
            Plats:
            Göteborg
            Återförsäljare:
            Porsche Center Göteborg
            • I lager

            Porsche Taycan GTS

            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            0 km
            Model Year:
            2026
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            1 913 300 kr