Provkörning Mercedes E 220 d All-Terrain

Provkörning Mercedes E 220 d All-Terrain

Välja bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 26 mars 2024

Mercedes E-klass har alltid satt standarden för komfort och utrymmen i den övre mellanklassen. Nu har de kommit med en ny E-klass. Är den fortfarande ett riktmärke?

Teknik

Mercedes E-klass All-Terrain kommer med tre olika drivlinor: bensin, diesel och laddhybrid (både bensin och diesel). Hybridiseringen går inte att välja bort utan bensin- och dieselmotorn har en liten elmotor på 17 kW som assisterar. Laddhybriden har hela bagagerummet fullt av batterier (25,4 kWh) och ska klara drygt 9 mil på ren el. Som bonus går det att snabbladda med 50 kW.

Komfort

Mercedes är komfortproffs och E-klass är inget undantag. Där andra tillverkare blir allt sportigare i sin framtoning väljer Mercedes att stå stadigt på mjuka fjädrar. Även med konventionell stålfjädring är E-klassen i en klass (!) för sig.

Vårt provexemplar var en luftfjädrad (standard) och något höjd All-Terrain som tog sig an underlaget med en sådan bravur att vi önskade att resan varit ännu längre. Med 18-tumsfälgar hade rullkomforten varit ännu bättre. Inte för att vi klagade på 19-tummarna som satt på.

Däremot håller stolarna inte Volvo-klass. De är stora och ganska breda men fullsmockade med teknik (bland annat högtalare för 4D-ljud) så de är tyvärr inte så bekväma som de ser ut. Det hade varit bra att kunna höja framsätet mer i framkant.

Nya E-klass är längre än föregångaren och detta märks framför allt i baksätet som har fått mer ben- och axelutrymme.

Förarmiljö

Mercedes förarmiljöer i de högre klasserna osar exklusivitet. Det sobra utrymmet har digitaliserats men Mercedes har lyckats behålla elegansen utan att det känns plottrigt. Synd är att pekkänslig plast nu utgör de flesta knappar istället för de solida metallbitarna som tidigare Merca-ägare fick ynnesten att knappa på.

Plus för att svankstödsreglaget på provbilen satt nere på sidan på stolen och inte djupt inne i infotainmentmenyn. Frågetecken dock för de underliga stolsinställningsreglagen som är väldigt svårmanövrerade jämfört med de tidigare versionerna.

Köregenskaper

Vi har kört både diesel mildhybrid och laddhybriden. Dieselsnurran är okomplicerat effektiv och den niostegade lådan hjäper till att hålla varvtalet under kontroll och så även förbrukningssiffrorna. Vi kom knappt 100 mil på en 66-literstank och snittförbrukningen landade på 6,2 enligt färddatorn. En mycket bra siffra med tanke på att det inte rörde sig om någon snålkörning och att bilen var sportlovslastad med två vuxna, ett barn och en hund samt bagage.

Farthållaren är smidig att använda och håller bra koll men har ett något för bryskt ingripande för att det ska kännas riktigt bekvämt. Vid ett annat tillfälle provade vi även laddhybriden och körde 35 mil helt på el utan att dieselmotorn aktiverades. Då provade vi även att dra släp på 1,5 ton både upp- och nedför branta ramper utan något knorr. Maximal räckvidd med en temperatur runt nollstrecket låg runt sex mil. Snittförbrukningen ligger då på höga 32 kWh/100 km.

Infotainment

Nya E-klass har debuterat något som de kallar Superscreen, en något nedskalad version av den Hyperscreen som återfinns i märkets stora elbil EQS. Föraren har ett eget digitalt instrumentkluster medan en stor glasskärm täcker instrumentpanelen och rymmer två ytterligare skärmar: en stor mittskärm för infotainment och en separat skärm för framsätespassageraren. Som tillval finns det också en selfiekamera,som enligt Mercedes, ”kan användas för videomöten”.

Bagageutrymme

E-klass har alltid varit en storlastare och denna nästan fem meter långa skapelse rymmer 615 liter med alla säten på plats och 1 830 liter med det tredelade sätet fällt. Laddhybriden tappar 135 liter och golvet i bagageutrymmet är också något upphöjt på grund av batterierna som ligger därunder. Dragvikten är 2 100 kilo för alla motorversioner.

Säkerhet

Mercedes har alltid gått i bräschen för säkerhet och de har uppfunnit många av de säkerhetsdetaljer som vi tar för givna i dagens bilar: ABS, krockuddar, ESP, BLI et cetera. SNär denna text skrivs har nya Mercedes E-klass ännu inte genomgått krocktester hos Euro NCAP men det finns ingen anledning att tvivla på att den inte skulle få full pott.

Utrustningsnivåer

Mercedes erbjuder numera endast Avantgarde som utrustningspaket. I gengäld har de uppgraderat till att erbjuda Avantgarde i fyra olika versioner: Advanced, Advanced Plus, Premium och Premium Plus.

Provbilen var så klart utrustad med Premium Plus för 147 000 kronor och en massa annat.

Waykes omdöme

Mercedes E-klass fortsätter att visa var komfortskåpet ska stå. Klasskampen har hårdnat och men konkurrenterna är sportigare och inte lika eleganta. Dessutom är Merca-ägare de mest märkestrogna av alla bilköpare. En gång Mercedes, troligen igen Mercedes ...

Fakta Mercedes E 220 d All-Terrain

  • Motor: R4, turbodiesel mildhybrid
  • Systemeffekt: 162 kW/220 hk vid 5 500 r/min
  • Vridmoment: 440 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h: 8,1 sek
  • Toppfart: 220 km/h
  • Förbrukning: 5,6 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Koldioxid: 146 g/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 669 900 kronor
  • Rival: Audi A6 Avant
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad tisdag 26 mars 2024
Publicerad tisdag 26 mars 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil