Hitta din Megane här.
Megane introducerades till världen 1995 och har sedan dess haft en stark ställning inom halvkombi-segmentet. Men likt andra tillverkare insåg Renault möjligheterna att kombinera en modern praktisk halvkombi med prestanda för att utvinna det bästa av två världar. Den första Megane RS såg dagens ljus i samband med andra generationen och erbjöd då 225 hk. Nu många år senare erbjuds en betydligt vassare modell som producerar hela 300 hk - men har den ökade storleken och mängden teknik fått den att förlora sin franska charm?
Invändigt är det ett överflöd av alcantara och sportiga detaljer. Stolarna har mycket stöd i sidorna och är lite hårda, men inte så pass hårda att en vardaglig användning påverkas i allt för stor utsträckning. Alcantara-stolar är visserligen ett tillval, men ett väldigt snyggt sådant och motiverar kostnaden på 9900 kronor. Infotainmentsystemet på RS-versionen kommer med en skärm på 8,7 tum som standard. Skärmens stående format är snyggt, men ska ha viss kritik för att inte upplösningen är något vidare krispig. Men den är kompatibel med både Apple Carplay & Android Auto, vilket är positivt.
RS Trophy är byggd för att köras och det tar inte lång tid innan man märker av att Renault har en lång historia med få vanliga bilar att bli väldigt roliga. Mest imponerande är effekten av bilens fyrhjulsstyrning. Det får bilen att upplevas betydligt mer komponerad vid kurvtagning och ger nästan känslan av stabiliteten och det grepp som tenderar att komma med fyrhjulsdrift. Bilens styva chassi och stötdämpare må vara utmärkta för att pressa bilen i kurvorna, men kan också få den att upplevas något stötig på ojämna väglag.
Eftersom det är en halvkombi är den praktiska aspekten viktigt. Bakluckan mäter upp 402 liter, vilket är större än Volkswagen Golf. Baksätet är inte lika imponerande med något begränsad takhöjd och ett tight mittensäte. I sin helhet erbjuder RS Trophy en väldigt underhållande körupplevelse, härligt ljud och bra kontakt med vägen. Trots bilens rationalitet och mognad finns det fortfarande små detaljer som är härligt underligt franska. Men det är just det i kombination med prestandan som bidrar till bilens höga charm-faktor.
Renault Megane RS Trophy
- Motor: 4-cyl 1.8l
- Växellåda: 6-växlad manuell.
- Hästkrafter: 300 hk.
- Drivhjul: Framhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 5,7 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 0,82 l/100 km
- Pris från: 339 000 sek
- Rival: Golf GTI från 329 900 kr