Provkörning - Suzuki Across och Swace

Provkörning - Suzuki Across och Swace

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad måndag 17 maj 2021

Wayke samarbete med Suzuki.

Suzuki elektrifierar sitt utbud

Att lansera två modeller på samma gång tillhör inte vanligheterna men när Suzuki nu breddar sitt segment med drygt 60 procent är det värt att uppmärksammas.

Tillsammans med Toyota har Suzuki tagit fram Across och Swace som bygger på två välkända och populära modeller och som har precis all den teknik som man förväntar sig av en modern bil.

Biltest Suzuki Across

Låt oss börja med Suzuki Across som är en rymlig suv i med laddhybridteknik och som klarar resor på ren el upp till 75 kilometer. Tack vare ett kraftigt litiumjonbatteri på 18,1 kWh och dubbla elmotorer (en på framaxeln och en på bakaxeln) har man inte bara en bra räckvidd utan även blixtrande fartresurser.

Under huven finns också en bensinmotor på 2,5 liter och all kraft går genom elektriskt variabel växellåda för snabba och sömlösa växlingar. Systemeffekten som alla motorerna levererar tillsammans är på 306 hästkrafter och Across klarar av 0–100 km/h på bara 6,0 sekunder.

Som mellanklassuv har Across gott om utrymme både fram och bak.

Förarergonomin är utmärkt och infotainmentsystemet stöder både Android Auto och Apple Carplay. Därutöver finns det gott om användbara assistans- och säkerhetsfunktioner som till exempel aktiv filhållning och RCTA som varnar för korsande trafik när man backar.

Komforten är god och Across har uppvärmda säten på alla fyra ytterplatser. Utrustningsnivån är hög och i Sverige säljs Across topputrustad med metalliclack som enda tillval. Som laddhybrid är Across berättigad till en klimatbonus på knappt 30 000 kronor.

Fakta Suzuki Across

  • Motor: R4, 2 487 cm3
  • Tankvolym: 55 l
  • Batteri: 18,1 kWh (brutto)
  • Elmotorer, f/b: 182 hk/54 hk
  • Systemeffekt: 306 hk/227 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd på el: 75 km (WLTP)
  • Max dragvikt: 1 500 kg
  • 0–100 km/h: 6,0 sek
  • Toppfart (el): 180 km/h (135 km/h)
  • Förbrukning: 16,6 kWh/100 km, 1,0 l/100 km
  • Pris: Cirka 539 900 kr (före bonus)
  • Rival: Volkswagen Tiguan eHybrid

Biltest Suzuki Swace

Suzuki Swace är familjekombin med fullhybridsteknik, stora utrymmen och god komfort till en förmånlig kostnad.

En fullhybrid är en bil som har både en el- och en bensinmotor som sköter framdrivningen. Systemet sköter sig självt och kräver inget underhåll av föraren. Elmotorn kan manövrera bilen helt utan bensinmotorn i låga hastigheter och beroende på hur mycket ström det finns i batteriet så kan man faktiskt köra kortare sträckor helt på el. Vid kraftig acceleration kliver elmotorn in och assisterar bensinmotorn för bästa effektivitet. Laddningen sker av antingen bensinmotorn eller att systemet använder den kinetiska rörelseenergin vid inbromsning.

För strax under 300 000 kronor får man en topputrustad Suzuki Swace med godis som parkeringsassistans, induktionsladdning av mobiltelefon och Android Auto och Apple Carplay, bland annat.

Som färdkamrat är Swace både praktisk och trevlig. 16-tumshjulen med hög gummiprofil ger fin rullkomfort och en mjuk men samtidigt stabil gång. Fjädringen är väl avstämd för lugna stadsturer och snabba landsvägspassager. Den effektiva drivlinan kombinerar el- och bensindrift och håller förbrukningen i schack.

Praktiska lösningar och goda förvaringsutrymmen med bland annat det vänd- och sänkbara bagagerumsgolvet är en höjdare för den aktiva familjen. Lastutrymmet sväljer massor samtidigt som det finns gott om plats för barnstolar i baksätet.

Utrustningspaketet Inclusive för 20 000 kronor är väl investerade pengar då man bland annat får nyckellöst system, dödavinkelvarnare, p-sensorer fram och bak, RCTA, parkeringsassistans och LED-strålkastare för både hel- och halvljus.

Fakta Suzuki Swace

  • Motor: R4, 1 798 cm3
  • Systemeffekt: 122 hk/163Nm
  • Tankvolym: 43 l
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Max dragvikt: 750 kg
  • 0–100 km/h: 11,1 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 4,5 l/100 km
  • Pris: Från 279 900 kr
  • Rival: Skoda Octavia Combi

Text: Jens Trulsson

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad måndag 17 maj 2021

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil