Provkörning Toyota GR Yaris
Toyotas rallybomb GR Yaris är en fenomenal maskin. Men nu har Toyota kört sönder och förbättrat den. På alla punkter. Vi har kört den på bana i Frankrike.
Teknik
Vanliga Toyota Yaris är en elhybrid men rally-Yaris har bara namnet, strålkastarna, sidobackspeglarna och takantennen gemensamt med sin namne. GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas motorsportavdelning. GR Yaris består egentligen av två olika bottenplattor som Toyota sammanfogat för att få till GR Yaris.
Den 3-cylindriga turbomotorn på 1,6 liter har fått en ökad effekt på 19 hästar tack vare uppgraderad ventilstyrning, nya avgasventiler och en ökning av trycket på bränsleinsprutningen. Nya lättviktskolvarmed slitstarkare kolvringar och en ny trycksensor för insuget har också tillkommit.
Europeiska modeller får ett kylningspaket som standard med en extra kylare som förlänger tiden som bilen kan köras på full gas. Även luftintaget har setts över och en intercooler med vattensprej. Den största nyheten är introduktionen av en åttaväxlad automalåda som ska låta föraren koncentrera sig mer på själva körningen. Toyotas fokus har legat på att åstadkomma snabbast möjliga nedväxlingar. Med hjälp av sensorer som känner förarens användning av av gas- och bromspedal för att kunna förutspå behovet för nästa växling.
Genom att byta till ett dubbelmassesvänghjul på den manuellt sexväxlade lådan har Toyota kunnat öka vridmomentet från 360 till 390 Nm. Toyota har även tweakat kopplingens ingreppspunkt så att den tar högre upp, något som gör det lättare vid aktiv körning.
Toyota har lagt till en körlägesfunktion så att föraren ska kunna anpassa bilen för ban- eller vardagskörning. De nya lägena piffar till servostyrning, trottelrespons, AC och förarinstrumentet.
Chassit har styvats upp med 13 procent fler punktsvetsar och 24 procent mer lim, något som ger bättre vridstyrvhet, styrkänsla och grepp. Toyotas tävlingsförare har påpekat att det behövdes extra infästningspunkter i de främre fjäderbenen för att minska förändringar i fjädringsgeometrin vid hård körning. Dessutom har fjäderstyvheten anpassats för att förbättra handling.
Komfort
Nu är GR Yaris inte en bil som behöver gå efter någon komfortmåttstock eftersom den är ämnad för att ha så kul med som möjligt. Men, förändringarna har gjort att du sitter bättre i bilen. Ska någon in i baksätet är det bara passagerarstolen som kan fällas framåt och väl där bak sitter du adekvat för vilken typ av bil detta är. Är du, som jag, över 185 centimeter lång, blir det så klart trångt.
Men chassi och dämpare är så dyra och genomtänkta att bilen faktiskt är trevlig att åka runt med, både på lands- och motorväg. De feta mackorna ger en del vägljud men konstigt vore det annars.
Förarmiljö
Allra störst förändring har förarplatsen genomgått med ett helt ny digital instrumentpanel där racing- och rallyförare fått säga hur instrumenten ska positioners för snabbare och bättre informationstillgång.
För att öka synfältet har panelen sänkts med 50 mm och vridits 15 grader mot föraren. Instrumenten är nu helt digitala. Funktioner som behövs vid tävlingskörning har positionerats närmare föraren så att de enkelt kan nås även när du är fastspänd i 6-punktsbälte, som kylsprej, VSC-OFF och varningsljus. Facket på passagerarsidan har förstorats för att kunna husera extramätare eller en monitor för en co-driver. Förarens sittposition har förbättrats genom att sänka sätet 25 mm och även anpassa ratten därefter.
Köregenskaper
Oj, oj, oj! Här har Toyota verkligen inte sparat på krutet. Den förändrade fjädringsgeometrin i framvagnen har ökat framhjulens grepp och instyrningen är nu ännu mer precis än tidigare. Den variabla fyrhjulsdriften gör att det går att styra bilen med gaspedalen i böjarna för att vrida bilen runt sin egen axel. Skoj!
Infotainment
Trots att att det är helt färskt känns det något daterat. Men funktionerna är lättåtkomliga. Bonus är att klimatfunktionerna är manuella och helt frikopplade från infotainmensystemet.
Bagageutrymme
Vanliga Yaris får in 286 liter under insynsskyddet men eftersom GR Yaris är en helt annan bil och det inte finns några uppgifter på utrymmet får vi säga att det är tillräckligt för två på långresa. Då kan du även packa i baksätet ... Dragkrok? Nej.
Säkerhet
GR Yaris är inte krocktestad men vanliga Yaris har fem stjärnor i Euro NCAP.
Utrustningsnivåer
GR Yaris kommer i Europa med Circuit Pack som standard. Du kan välja mellan fem färger varav den dyraste kostar 10 000 kronor. För att fira rallyvärldsmästarna Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier finns det två jubileumsutgåvor av GR Yaris i strikt begränsade upplagor. Respektive version kommer i en speciell färg och har även fått speciella körlägen som specificerats av Kalle och Sebastien. Ogier Edition har 2 nya AWD-lägen: Morizo och Seb. Morizo ska hjälpa föraren att uppnå jämna varvtider och Seb hjälper föraren med bättre bilkontroll. Rovanperä Edition har också 2 nya lägen: Donut och Kalle. Donut släpper max vrid till bakaxeln för att kunna göra donuts och Kalle-läget gör bilen något mer bakhjulsdriven för att kunna drifta bättre. Svenska priser börjar på 613 900 kronor.
Waykes omdöme
Det är svårt att ha roligare med en bil är med GR Yaris. Toyota har plockat fram själva kärnan i körglädje och paketerat den på ett sätt som gör den smått oemotståndlig. Det finns inga rivaler på marknaden för vad Toyota erbjuder i GR Yaris. Om du kan, köp!
Fakta Toyota Yaris Hybrid 130
- Motor: R3, turbo, bensin, 1 618 cm3
- Effekt: 280 hk
- Vridmoment: 390 Nm
- Drivning: Variabel fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 5,2 sek
- Toppfart: 230 km/h
- Förbrukning: 8,7 l/100 km
- Koldioxid: 197 g/100 km
- Grundpris: från 613 900 kronor
- Rival: Hyundai Ioniq 5 N