Provkörning - Toyota Prius Plug-in

Hitta din här

Toyota var först i världen när det kom till serieproducerad hybrid-teknik. Redan 1997 lanserades den första generationens Prius på den japanska marknaden och år 2000 fick vi européer ta del av den innovativa bilen. En bil som lyckades bli synonym med miljömedvetna bilister och attrahera allt från Leonardo DiCaprio till taxichaufförer. Vi är nu inne på den fjärde generationens Prius och Toyota erbjuder även en version som är Plug-in hybrid utöver den vanliga.

Frågan är således om Toyotas långa erfarenhet av hybrid-tillverkning bidragit till ett försprång när det gäller ladd-hybrider. Enbart sett till elektrisk räckvidd är Priusen inte bäst i klassen på sina 50 km, utan blir slagen av bland annat rivalen Hyundai Ioniq plug-in som tar sig 63 km. Även om Prius inte är klassvinnare står den sig bra i fältet sett till räckvidd/pris-ratio. Bilen behandlas fördelaktigt av Bonus-malus och erhåller en bonus på ca. 36 000 kr vid nyköp. Den årliga skatten är även låg och uppgår endast till 360 kr/år.

På vägen känns bilen lite som ett rymdskepp, mycket av känslan kommer från den futuristiska designen men även den nästintill ljudlösa framfarten. Lite ovant är att den stora instrumentpanelen, sluttande framrutan och relativt långa motorhuven tillsammans gör det något svårt att avgöra var bilen slutar och börjar. Toyotas erfarenhet av hybriddrift märks tydligt av och det är i princip omöjligt att märka övergången mellan eldrift och när bensinmotorn slår in. I sin helhet är bilen väldigt trevlig att framföra i stadsmiljö och känns även bekväm i högre hastigheter.

Som tidigare nämnt är exteriören futuristisk och matchar insidan på ett snyggt sätt. Infotainmentsystemet är användarvänligt och är enkelt att bekanta sig med. Det är väldigt uppskattat att Toyota har heads-up display som standard i med mätarnas något ovanliga placering. Det enda negativa som kan påpekas är faktumet att det bakre mittensätet inte finns kvar i ladd-hybriden och att batteriernas storlek har gjort den normalt ganska rymliga bakluckan mindre. I sin helhet är bilen trevlig att vistas i. Sammantaget bör miljömedvetna bilköpare ha Toyota Prius Plug-in i åtanke.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

  • Motor: 1,8 Elhybrid
  • Växellåda: Elektronisk styrd steglös automatväxellåda e-CVT
  • Hästkrafter: 122 hk.
  • Drivhjul: Framhjulsdrift.
  • Bränsleförbrukning bl. körning: 1,2 l/100 km
  • Pris från: 377.900 kr
  • Bonus vid nyköp: ca. 36 000 kr
  • Årsskatt: 360 kr
  • Rival: Hyundai Ioniq plug-in pris från 340 900 kr.

Senaste artiklar