Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 6 min

    Provkörning Volvo EX30

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Volvo EX30 är en riktig liten krutdurk. Denna Volvos minsta bil någonsin (Volvo/Daf 66 undantagen) har mer effekt än du någonsin behöver men bjuder samtidigt på charm och finesser. Hårdvaran är det inget fel på, nu väntar vi bara på att mjukvaran kan göra Volvo EX30 nästintill perfekt.

    Teknik

    Detta är Volvos första renodlade elbil byggd på en plattform som inte ska husera något annat än elbilar.

    För att göra bilen ås tillgänglig som möjligt har Volvo valt att erbjuda EX30 från 429 000 kronor. Men då får du en helt annan bil än den som vi har provkört.

    Standardbilen för 429 000 kronor kommer med ett LFP-batteri (litiumjärnfosfat) på 51 kWh. Det ska borga för en räckvidd upp till 344 kilometer. Väljer du istället Extended Range får du ett NMC-batteri
    (litium, magnesium, nickel och kobolt) på 69 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 476 kilometer beroende på utrustning.

    EX30 är bakhjulsdriven i grunden där elmotorn utvecklar 200 kW, eller 272 hk. Det finns en Twin Motor Performance-modell som har en elmotor på 115 kW/156 hk på framaxeln också. Den ska klara sprinten till 100 km/h på bara 3,6 sekunder. Volvos snabbaste modell någonsin. Galet.

    Komfort

    Volvo är duktiga på komfort. Stolarna är sköna och körställningen är trevlig, även för lite längre personer

    Baksätet lider av det typiska elbilssyndromet att ha ett högt golv och låg dyna. Men framstolarna i sitt lägsta läge är det svårt att få in fötterna under dem. I alla fall om du har 45:or. Takhöjden är det inget fel på och det är inga problem för någon som är 186 cm att sitta bakom sig själv utan att det blir för trångt. Takhöjden är utmärkt.

    Chassit är ganska mjukt fjädrat men hårt dämpat. Det betyder att bilen gärna rör på sig över underlaget men dämparna hindrar rörelserna från att bli för stora eller gungiga.

    Förarmiljö

    Det sitter en ratt framför förarstolen. Det är det enda som du är van vid från andra Volvo-bilar. Annars är allting nytt. För att kunna erbjuda EX30 till ett ”lågt” pris har Volvo skalat bort så mycket som det bara går. Förarinstrumentet har fått stryka på foten till förmån för en allt-i-ett-skärm på mittkonsolen. Däri finns all information ska du behöva. Hur detta ens är lagligt är lite svårt att förstå. Ovanpå rattstången sitter två infraröda kameror som läser av var dina ögon befinner sig. Och eftersom all information finns på skärmen i mitten av bilen blir du inom några sekunder uppmärksammad på att du bör fokusera på vägen framför dig.

    Volvo har i EX30 bytt till rattväxel vilket är smart för det frigör massor med utrymme på mittkonsolen. Till exempel att inte ha någon, som i EX30. Istället har du ett mittarmstöd med utfällbara mugghållare/förvaringsfack och ett stort öppet fack undertill.

    EX30 är först i världen med att introducera en så kallad soundbar monterad där vindrutan möter det som tidigare kallades för instrumentpanel. Ljudupplevelsen i bilen är strålande trots avsaknad av extra högtalare förutom i bakdörrarnas nederkant.

    Köregenskaper

    Volvo EX30 är nästan för snabb för sitt eget bästa. 272 hästar på bakhjulen är 100 fler än vad som behövs. Sprinten till 100 km/h går på 5,3 sekunder. Det är faktiskt bananas i en vanlig kompakt-suv från Volvo.

    EX30 är lättkörd och har god manöverduglighet. Tack vare bakhjulsdriften och den kompakta storleken är vändcirkeln bara 10,7 meter. Det finns en knapp som kan stänga av ESP men förvänta dig inte att kunna busa med EX30. Elektroniken kliver in snabbt och hindrar utsvävande manövrar. Även på halt underlag.

    Vid vår provkörning tyckte vi dels att den elektroniskt styrda gasresponsen var något yxig och att gaspedalen reagerade på minsta millimetertryck vilket gjorde körningen lite ojämn. Även vid rullande till stopp var det svårt att få till ett sömlöst stopp utan att det ryckte till.

    Farthållaren hade svårt att skilja på fordon i de olika filerna. Vid ett flertal tillfällen bromsade bilen in för att systemet reagerade på ett fordon i filen intill.

    Infotainment

    Volvo har utvecklat ett helt nytt infotainmentsystem med Google inbyggt, bland annat kartor och röststyrning. Men annars är det Volvos variant på det som de flesta tillverkare har i dag: en skärm, alla funktioner. Volvo säger att de har gjort det lätt för användarna genom att ha tydliga menyer och
    lättåtkomliga undermenyer placerade på ett logiskt sätt.

    Systemet är lätt att använda och det går snabb att hitta i menyerna. Vissa grejer är gömda lite för långt in men när du lärt dig vad du letar efter går det fort.

    Bagageutrymme

    När du öppnar bagageluckan till EX30 hittar du en måttkarta på balken ovanför lastrummets öppning. Där kan du se vad som har vilka mått och vad du kan förvänta dig får plats i bilen när du ska lasta skrymmande gods.
    Bagagerumsgolvet är dubbelt med en liten balja i bakkant. Totalt ryms det 318 liter vilket låter mindre än vad det är. Vi fick plats med en barnvagn, en barnstol, en väska av kabinstorlek och en mindre väska.

    Dragkrok är tillval och beroende på batteri- och motorkonfiguration får EX30 dra 1 000, 1 400 och 1 600 kilo.

    Säkerhet

    Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har inte krocktestat Volvo EX30 när denna text skrivs men Volvo har alltid byggt några av världens säkraste fordon. Ingenting är annorlunda denna gång.

    Så här beskriver Volvo sin säkerhetsteknik i EX30: ”EX30 är också gjord för att vara så säker som man kan förvänta sig att en Volvobil är. Exempelvis finns en särskild säkerhetsfunktion som standard, som förebygger så kallade ”dooring”-olyckor. Funktionen förvarnar dig när du är på väg att öppna dörren rätt på en förbipasserande cyklist, mopedist eller någon
    som springer.

    Våra säkerhetstekniker visar vidare på hur vi implementerat våra höga säkerhetsstandarder i vår nya, lilla suv. Tekniken innehåller toppmodern bältesteknik och strukturell design i världsklass, som uppfyller våra ambitiösa säkerhetskrav och som finns där för att våra bilar ska vara beredda på verkliga scenarier.”

    Utrustningsnivåer

    Volvo kör numera på utrustningsnivåerna Core, Plus och Ultra där Core är en så naken och basic bil du kan få. Plus har lite mer lullull och Ultra är nästan fullutrustad.

    Waykes omdöme

    Volvo EX30 har snudd på gjort det omöjliga: byggt en kanonbil som prickar in alla rätt. Den ser bra ut, är rolig att köra, går att köpa för ett överkomligt pris (för elbilar) och har schysta utrymmen. Full pott!

    Fakta Volvo EX30 Ultra Single Motor Extended Range

    • Batteri: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
    • Effekt: 200 kW/272 hk
    • Vridmoment: 343 Nm
    • Drivning: Bakhjulsdrift
    • Räckvidd: 462 km (enligt WLTP)
    • Max laddeffekt AC/DC: 11/22 kW/ 153 kW
    • 0–100 km/h: 5,3 sek
    • Toppfart: 180 km/h
    • Förbrukning: 17.0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
    • Grundpris: 567 000 kronor
    • Rival: VW ID.3

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Volvo EX30 Single Motor Extended Range
      Plats:
      Linköping
      Återförsäljare:
      Tage Rejmes Bil i Linköping
      • I lager

      Volvo EX30 Single Motor Extended Range

      Plus
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      1 712 mil
      Model Year:
      2024
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      369 500 kr
      • Volvo EX30 Single Motor
        Plats:
        Skövde
        Återförsäljare:
        Brandt Bil - Skövde (Mellomkvarnsvägen)
        • I lager

        Volvo EX30 Single Motor

        Plus
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        1 164 mil
        Model Year:
        2024
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        339 900 kr
        • Volvo EX30 Single Motor Extended Range
          Plats:
          Karlskrona
          Återförsäljare:
          Ahlberg Bil Karlskrona
          • I lager

          Volvo EX30 Single Motor Extended Range

          🔵Single M R Plus Edition. HarmanKardon PremiumSound,12.3" touch färgskärm, Apple CarPlay
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          335 mil
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          414 500 kr
          • Privatleasing4 995 kr/mån
        • Volvo EX30 Single Motor Extended Range
          Plats:
          Nybro
          Återförsäljare:
          Liljas Personbilar Nybro
          • I lager

          Volvo EX30 Single Motor Extended Range

          M R Plus Edition
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          1 033 mil
          Model Year:
          2025
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          385 000 kr
          • Volvo EX30 Single Motor Extended Range
            Plats:
            Bollnäs
            Återförsäljare:
            Bilbolaget Bollnäs
            • I lager

            Volvo EX30 Single Motor Extended Range

            Plus DEMOBIL
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            400 mil
            Model Year:
            2026
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            474 800 kr
            • Volvo EX30 Single Motor Extended Range
              Plats:
              Ljusdal
              Återförsäljare:
              Bilbolaget Ljusdal
              • I lager

              Volvo EX30 Single Motor Extended Range

              Plus DEMOBIL
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              500 mil
              Model Year:
              2026
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              499 800 kr