Testlagets favoriter - här är bästa kompaktsuvarna just nu

Bilklassen som ökar allra mest både i Sverige och Europa är kompaktsuvarna. Att sitta lite högre upp, med bra överblick över trafiken runt omkring, verkar vara populärt.

Men vilken kompaktsuv är egentligen bäst? Det beror helt på vilka behov du har, vad du är ute efter och hur mycket du är villig att betala. Men det finns några suv-modeller som snabbt blev favoriter för testlaget på bilmagasinet auto motor & sport.

Tidningen testar hundratals bilar varje år och tittar bland annat på komfort, utrymmen, säkerhet, körglädje och ekonomi. Bilarna testkörs i en vecka på många olika typer av vägar. Testlaget betygsätter till exempel fjädringen, bränsleförbrukningen och bullernivån, och testerna på väg kompletteras av bland annat servicepriser och värdeminskning.

Resultatet är ett antal modeller som sticker ut - de är helt enkelt mycket bättre än sina konkurrenter. Men det finns också några modeller som inte vinner något test, men som ändå charmar på andra sätt. Vissa köper bil på fakta, andra på känsla, och här nedan finns något för alla.

Audi Q2 Testvinnarna:

Audi Q2.

Audis nykomling i minsta suvklassen är en riktig goding. De något annorlunda, kantigare Audiformerna känns fräscha och den som sätter sig i kupén blir inte besviken. Teknik- och kvalitetsnivån kan många konkurrenter inte ens erbjuda i de större klasserna. Dessutom har Audi Q2 utmärkta köregenskaper.

Q2:or på Wayke

Mazda CX-3 Mazda CX-3.

Den som kan acceptera att de fräcka formerna kostar utrymme - framför allt i baksätet - hittar en välbyggd och rolig kompaktsuv i Mazda CX-3. Vi upprepar: utrymmena är inget vidare för den som hamnar i baksätet, men att köra och titta på är Mazda CX-3 riktigt trevlig. Välj gärna den mjukare bensinmotorn än dieselversionen.

CX-3 på Wayke

Seat Ateca Seat Ateca.

Den här kompaktsuven, som är koncernsläkting med Volkswagen Tiguan, är ett riktigt lyckokast. Trots de kompakta formerna är den både rymlig och bekväm. Även den lilla instegsmodellen 1,0 TSI är supersmidig och en fröjd att umgås med. Designen är ovanligt diskret för att vara Seat - synd att missa modellen bara för det!

Ateca på Wayke

Mini-Countryman Mini Countryman.

Första generationen av Mini Countryman fick alltid kritik för komforten, med hård fjädring och hög ljudnivå. Det har tyvärr inte förbättrats i den nya modellen. Men för dig som älskar att köra kan det här ändå vara ett bra val. Mini Countryman är ett personligt val med kul köregenskaper!

Countryman på Wayke

Suzuki-Ignis Testpanelens personliga val:

Alrik Söderlinds val:

Suzuki Ignis Hybrid. Det här är en riktig doldis i kompakt format. En fyrhjulsdriven minihybrid med kaxig design. "Suzuki Ignis kan vara ett alternativ för dig som söker en driftäker och underhållande liten krabat", skrev vi i provkörningen.

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport.

Ignis på Wayke

Jeep Renegade John Argelanders val:

Jeep Renegade. Bilvärldens svar på taxen. Liten, men för sig som om den vore stor. Renegade dryper av karisma och ska självklart köpas med fyrhjulsdrift - det är ju en Jeep! Personligen älskar jag den boxiga designen och tycker att fler borde våga ha en lite bredare horisont när man ska köpa en kompaktklassare.

John Argelander är redaktionschef på auto motor & sport.

Renegade på Wayke