Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Volkswagen Multivan E-Hybrid

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Med inträdet av T7, som den senaste serien heter, gör Volkswagen också ett avsteg från de bussar som annars har byggt på transportbilschassin. Numera använder de samma plattform som till Passat, Golf med flera: MQB-plattformen. Den främsta fördelen är att bussen nu får personbilskomfort och teknik som transportbilar än så länge bara kan drömma om. I stort sett alla säkerhetssystem som personbilarna erbjuds går nu att få till Folkabussen, inklusive Trailer assist för att backa och koppla släpvagn till Travel assist.

    Volkswagen Multivan E-Hybrid - En buss för folket

    Inuti är det typiskt Folkabuss-likt med stolar i flera rader som går att skjuta och flytta runt. Skillnaden nu mot tidigare är att skenorna i golvet är elektrifierade och därför går det att få både bältespåminnare och sätesvärme i ytterplatserna (tillval för 7 500 kronor) om bilen utrustats med individuella säten. I och med bytet till en personbilsplattform har också komforten förbättrats avsevärt. En transportbilsplattform är annars byggd för att vara tung framtill och kunna hantera mycket last över bakhjulen. Med MQB-plattformen får nya T7 adaptiva dämpare som tillval vilket gör under för komforten. Framför allt över ojämnheter där fordon byggda på transportbilschassin kan vibrera kraftigt
    när man kör över skarvar eller gropar men T7 flyter fram ganska obehindrat. Ofta är komforten också koncentrerad till framvagnen medan passagerare längre bak sitter och skumpar runt i sina säten. Så är inte fallet i T7, tack och lov. Men det kräver ett ställbart chassi för 13 750 kronor. Egentligen det första som en
    potentiell köpare ska klicka i.

    Räckvidd

    För första gången i historien är nya Folkabussen en laddhybrid. Under skalet sitter samma drivlina som i Passat GTE: en 1,4-liters bensinmotor kopplad till en elmotor och ett 10,4 kWh-batteri (netto) som ska ge en elektrisk räckvidd på 47 km.

    Anledningen till att Volkswagen väljer att bygga en laddhybrid är att basen är en Passat GTE. Tekniken finns där redan och den helelektriska Folkabussen finns i form av ID. Buzz som har säljstart till våren. Den byggs för övrigt på MEB-plattformen och är typ en ID.4 i andra kläder.

    Komfort

    Förarkomforten är perfekt och stavas bland annat armstöd. Ett på vardera sida stolen garanterar en långfärdskomfort som är svårslagen, även i personbilar. Den höga sittpositionen bidrar också men utan de nackdelar som bussar vanligtvis dras med. Det vill säga att pedalerna är för nära fötterna vilket ger en taskig vinkel mellan fot och smalben. Tröttsamt i längden. Men i T7 är pedalerna längre fram och benen får en mer personbilslik vinkel. Otroligt skönt.

    Fakta VW Multivan E-hybrid

    • Motor: 1,4-liters radfyra, turbo + elmotor
    • Batteri: 10,4 kWh
    • Systemeffekt: 218 hk
    • Vridmoment: 350 Nm
    • Växellåda: 6-växlad dubbelkopplingslåda
    • Drivning: Framhjulsdrift
    • Räckvidd på el: 47 km, enligt Transportstyrelsen
    • 0–100 km/h: 11,6 sek
    • Toppfart: 190 km/h (begränsad)
    • Förbrukning: 1,9 l/100 km (17,4 kWh på el)
    • Koldioxid: 42 g/km
    • Pris: från 507 040 kr exklusive moms
    • Rival: Mercedes-Benz EQV

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Volkswagen Multivan
      Plats:
      Kungälv
      Återförsäljare:
      Kvdbil Kungälv
      • I lager

      Volkswagen Multivan

      T6 2.0 TDI BMT 4MOTION (204hk)
      Fuel Type:
      Diesel
      Mätarställning:
      13 792 mil
      Model Year:
      2018
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      349 000 kr
      • Volkswagen Multivan
        Plats:
        Uppsala
        Återförsäljare:
        Handla Bil Uppsala
        • I lager

        Volkswagen Multivan

        2.0 TDI 4Motion Highline Drag P-Värm SoV
        Fuel Type:
        Diesel
        Mätarställning:
        5 994 mil
        Model Year:
        2022
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        679 900 kr
        • Volkswagen Multivan
          Plats:
          Eslöv
          Återförsäljare:
          Bilmånsson Eslöv Renault/Begcenter
          • I lager

          Volkswagen Multivan

          2.0 TDI SCR 4Motion DSG
          Fuel Type:
          Diesel
          Mätarställning:
          7 132 mil
          Model Year:
          2023
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          679 900 kr
          • Volkswagen Multivan
            Plats:
            Växjö
            Återförsäljare:
            Atteviks Växjö
            • I lager

            Volkswagen Multivan

            Life Hjulbas:3124 mm 150 hk aut
            Fuel Type:
            Diesel
            Mätarställning:
            0 mil
            Model Year:
            2025
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            599 900 kr
            • Volkswagen Multivan
              Plats:
              Strängnäs
              Återförsäljare:
              Riddermark Transportbilar
              • I lager

              Volkswagen Multivan

              2.0TDI Värm Drag CARPLAY B-Kamera 7-Sits
              Fuel Type:
              Diesel
              Mätarställning:
              1 358 mil
              Model Year:
              2025
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              579 800 kr
              • Volkswagen Multivan
                Plats:
                Luleå
                Återförsäljare:
                Niemi Bil Banvägen
                • I lager

                Volkswagen Multivan

                2.0 4M Highline 7-Sits/MoK-värm/Kamera
                Fuel Type:
                Diesel
                Mätarställning:
                22 456 mil
                Model Year:
                2015
                Gearbox Type:
                Automat
                Kontantpris
                254 900 kr