Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Volvo XC40 P8 AWD Recharge

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Provkörning av Volvo XC40 P8 AWD Recharge

    Nya elbilar sköljer över marknaden och Volvo XC40 P8, som är helt elektriskt, är en av dem. Snabb som attans men ganska dyr. Håller den hypen?

    Biltest av nya Volvo XC40 P8 AWD Recharge

    Den kom till slut: Volvos första elbil! Lite sent kan man tycka eftersom Volvo har som mål att 50 procent av bilarna som säljs 2025 ska vara helt elektrifierade och att koncernsyskonet Polestar 2 (som bygger på samma arkitektur och teknik) har funnits i mer än ett halvår på marknaden.

    Skillnaden mellan Polestar 2 och Volvo XC40 P8 kan sammanfattas med att Volvon är 40 000 kronor dyrare, mindre tekniskt avancerad och har kortare räckvidd. Men Volvo XC40 P8 är en suv och är det något som bilköpare älskar så är det att köpa suvar. Faktum är att Volvo XC40 är den tredje mest sålda bilmodellen i Sverige, efter Volvo V60 och Volvo XC60.

    Fakta Volvo XC40 P8 AWD Recharge

    • Batteri: 78 kWh (brutto)
    • Effekt: 2 x 150 kW (204 hk)
    • Vridmoment: 2 x 330 Nm
    • Drivning: Fyrhjulsdrift
    • Räckvidd: 411 km (WLTP)
    • 0–100 km/h: 4,9 sek
    • Toppfart: 180 km/h
    • Förbrukning: 24,3 kWh/100 km
    • Pris: 699 000 kr (före bonus)
    • Rival: Volkswagen ID.3

    Komfort och motor

    Volvo har tagit i från tårna med effekt och med dubbla elmotorer, en på vardera hjulaxel, levererar P8 hela 408 hästkrafter och 660 Newtonmeter. Eftersom elbilar, oavsett effekt, har underhållande köregenskaper på grund av den omedelbara responsen i drivlinan är P8 väldigt rolig att gasa med. Inget som tynger samvetet dessutom då det är både ljudlöst och utsläppsfritt. Dock gör kombinationen tung, effektstinn bil och suvkaross inget under för komforten som är i sportigaste laget. Det korta axelavståndet bidrar till livliga karossrörelser och speciellt baksätespassagerare har svårt att sitta still vid färd.

    Utrustning och interiör

    Utrustningsnivån från start är ganska skral. En så nödvändig sak för en elbil som värmepump kostar 6 900 kronor extra men eluppvärmda säten fram och bak är standard, liksom rattvärme. Interiören känner vi igen från övriga moderna Volvo-bilar men infotaimentsystemet har fått förbättrad grafik och är nu Googlebaserat. Ett bra tillskott. Synd bara på små ikoner på displayen som är svåra att pricka när man kör.

    Eftersom elbilen är baserad på en fossilbil är det inga problem att få till en bra dragkapacitet. Hela 1 500 kilo får XC40 P8 dra men krok kostar 11 900 kronor extra och fälls ut via en knapp i bagageutrymmet.

    Laddning

    Snabbladdningskapaciteten är hög, hela 150 kW och 0–80 procents laddning ska gå på 40 minuter vid optimal temperatur. Samma laddning hemma ska ta åtta timmar.

    Köregenskaper

    Modernt på många elbilar är avsaknad av startknapp. Sätt dig bara i bilen, tryck på bromsen, lägg i rätt växel och dra iväg. Man kan dock undra hur barnsäkert det är? Via inställningar i menyn kan man välja om man vill köra på traditionellt sätt med gas och broms eller om man vill köra med ett enpedalsläge. Kräver lite tillvänjning men otroligt skönt när man behärskar det.

    Sammanfattningsvis

    Sammantaget är XC40 P8 en enkel typ av elbil som lockar med prestanda och lyxkänsla. Men suvkarossen ger en hög förbrukning och det tar av räckvidden. När man dessutom får en likadan bil hos Polestar 2 som både är billigare och har lägre förbrukning undrar man vem som vill ha XC40 P8. Men suvsuget är stort i Sverige och världen.

    Text: Jens Trulsson

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
      Plats:
      Kristinehamn
      Återförsäljare:
      Finnvedens Bil Kristinehamn
      • I lager

      Volvo XC40 P8 AWD Recharge

      Pure Electric
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      15 049 mil
      Model Year:
      2021
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      314 000 kr
      • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
        Plats:
        Västerås
        Återförsäljare:
        Riddermark Bil Västerås
        • I lager

        Volvo XC40 P8 AWD Recharge

        408hk Core VOC Pano H/K Kamera Drag MOMS
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        12 912 mil
        Model Year:
        2021
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        299 800 kr
        • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
          Plats:
          Varberg
          Återförsäljare:
          Finnvedens Bil Varberg
          • I lager

          Volvo XC40 P8 AWD Recharge

          Pure Electric
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          6 594 mil
          Model Year:
          2021
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          389 000 kr
          • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
            Plats:
            Mölndal
            Återförsäljare:
            Carstore Mölndal
            • I lager

            Volvo XC40 P8 AWD Recharge

            Recharge, 408hk, |DRAGKROK|BACKK|PANO|CARPLAY|
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            64 700 km
            Model Year:
            2021
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            369 900 kr
            • Företagsleasing3 575 kr/mån
          • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
            Plats:
            Kinna
            Återförsäljare:
            Kinna Bil
            • I lager

            Volvo XC40 P8 AWD Recharge

            Pure Electric
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            8 232 mil
            Model Year:
            2021
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            339 000 kr
            • Volvo XC40 P8 AWD Recharge
              Plats:
              Ystad
              Återförsäljare:
              Bilmånsson Ystad
              • I lager

              Volvo XC40 P8 AWD Recharge

              Twin Pro
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              7 518 mil
              Model Year:
              2022
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              409 900 kr
              • Privatleasing6 460 kr/mån