Sälj bil

Provkörning - Volkswagen Passat Alltrack

Hitta din här.

Volkswagen Passat Alltrack är som en vanlig Passat, men lite mer outdoor-anpassad och erbjuder funktioner som underlättar vid en tilltagen svensk vinter. Så frågan är om den tyska folkbilen klarar av att vinna över svenskarnas förkärlek till modeller från Volvo som V60 CC och V90 CC? Och efter en kort stund i bilen börjar man förstå att det är en väldigt kompetent familjebil som definitivt kan sätta dem på prov.

Interiören upplevs väldigt genomtänkt och välbyggd. Designen är kanske inte den mest spännande i klassen, men ändå tillräckligt stilren för att attrahera en bred målgrupp. Den uppgraderade läderklädseln är ett trevligt tillval, men även om man väljer standardklädseln blir det en blandning mellan tyg/alcantara. Likt andra modeller från tillverkaren har infotainmentsystemet ett snyggt gränssnitt och är lätt att använda. Ett tillval som är värt pengarna är den digitala mätardisplayen som lyfter både designen och användning av funktioner som GPS.

Det Passat gör väldigt bra är att den upplevs mindre än vad den egentligen är. Det känns lite mer agil än andra bilar i samma storlek. 2-liters dieselmotorn som producerar 190 hästar och är kopplad till en 7-stegad DSG-växellåda upplevs alldeles lagom för bilen, även om mer kraft hade varit kul. Alltrack-versionens markfrigång och faktumet att kraften fördelas till alla fyra hjulen får bilen att lämpa sig ypperligt på vinterväglag och införlivar trygghet hos både förare och passagerare.

Bakluckan är en stor sådan och mäter hela 650 liter i uppfällt läge. Obefintlig lastkant, ett tre-delat baksäte och en easy release för sätesfällning gör det till i princip ett perfekt bagageutrymme i kombiklassen. I sin helhet finns det inte så mycket att klaga på när det kommer till Passat som familjebil. Designen är kanske inte klassvinnande, men inom mycket annat är det få som rår sig på den.

Volkswagen Passat Alltrack

  • Motor: 4-cyl 2.0l diesel
  • Växellåda: 7-stegad automat.
  • Hästkrafter: 190 hk.
  • Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
  • 0-100 km/h: 7,7 sek
  • Bränsleförbrukning bl. körning: 0,52 l/100 km
  • Pris från: 348 700 sek
  • Rival: Volvo V90 CC från 392 000 kr