Testlagets favoriter - här är bästa kombibilarna just nu

Svenska bilköpare älskar sina kombibilar. De senaste åren har kombibilarna fått konkurrens av suvarna, men det säljs fortfarande enormt många kombibilar varje år - ett fenomen som inte riktigt finns på samma sätt i något annat land.

Men vilken kombi är bäst? Det beror helt på vilka behov du har, vad du är ute efter och hur mycket du är villig att betala. Men det finns några kombimodeller som snabbt blev favoriter för testlaget på bilmagasinet auto motor & sport.

Tidningen testar hundratals bilar varje år och tittar bland annat på komfort, utrymmen, säkerhet, körglädje och ekonomi. Bilarna testkörs i en vecka på många olika typer av vägar. Testlaget betygsätter till exempel fjädringen, bränsleförbrukningen och bullernivån, och testerna på väg kompletteras av bland annat servicepriser och värdeminskning.

Resultatet är ett antal modeller som sticker ut - de är helt enkelt mycket bättre än sina konkurrenter. Men det finns också några modeller som inte vinner något test, men som ändå charmar på andra sätt. Vissa köper bil på fakta, andra på känsla, och här nedan finns något för alla.

Audi A4 Testvinnarna:

Audi A4. I hård konkurrens med BMW och Mercedes ger Audi det bästa paketet i mellanklassen just nu. Oslagbart mjukgående dieselmotorer är en anledning, klassens mest välbyggda interiör en annan. Här njuter du av utmärkt komfort och hög säkerhet med den senaste tekniken i stort och smått. Men kom ihåg att inte välja sportchassit om du inte provkört det på svenska potthålsvägar. Det är för hårt. Den upphöjda terrängversionen Audi A4 Allroad med högre markfrigång gör en redan bra kombi nära nog perfekt.

A4:or till salu på Wayke

BMW 5-serie BMW 5-serie. Senaste generationen BMW 5-serie är förvillande lik sin föregångare men faktum är att den är helt ny. Den kör om konkurrenterna med riktigt fina köregenskaper som inte går ut över komforten. Tvärt om: har du råd att välja till den adaptiva fjädringen får du ännu bättre komfort än i Mercedes E-klass. Komforten är faktiskt ett av bilens starkaste kort. De flesta svenska bilköpare kommer välja dieselmodellen 520d som går mjukt och snålt.

5-serie på Wayke

Volvo V90 T8 Volvo V90 T8. Den pampigaste och dyraste versionen av Volvo V90 är en laddhybrid som går att ladda i ett uttag och som klarar knappt fem mil på eldrift innan bensinmotorn tar över. Den här modellen blev "Årets testbil 2017" i auto motor & sport eftersom den fick högst poäng under årets tester. Volvo V90 T8 är bekväm, säker och har prestanda som ställer vissa sportbilar i skamvrån. Priset är högt, men detaljer som att batterierna ligger gömda utan att ta upp viktigt bagageutrymme och den klassledande säkerhetsnivån gör att priset faktiskt inte känns helt omotiverat. Och om du laddar bilen så ofta du kan blir bränslekostnaden låg.

V90:s på Wayke

Testpanelens personliga val Kia Optima SW PHEV Alrik Söderlinds val:

Kia Optima Sportwagon PHEV. Om uppdraget är att köra till jobbet och fixa vardagen väljer jag Kias nya laddhybridkombi. Den kostar som elbilen BMW i3 men är rymlig, lyxutrustad och har en bensinmotor för alla längre resor. Den har klassens längsta räckvidd på el - över sex mil på papperet. Dessutom är det här ett bra tjänstebilsval med lågt förmånsvärde. Kom dock ihåg att bensinmotorn startas korta stunder på vintern även när du kör på el, för att hålla kupén varm. Ingen snygg lösning.

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport.

Optima PHEV på Wayke

Audi A4 Allroad John Argelanders val

Audi A4 Allroad TDI 190. Ska jag åka samma sträcka varje dag, ska jag göra det bekvämt. Audi A4 Allroad har ett makalöst komfortabelt chassi, som fick toppbetyg när vi senast testade den. Dessutom är Audi A4 ingen dum bil i övrigt heller; hyggligt rymlig och riktigt välbyggd. Välj det bekväma komfortläget i bilens "körprogramväljare" och njut!

A4:a Allroad på Wayke

Porsche Panamera Sport Turismo Porsche Panamera 4S Sport Turismo. Rymligare och snyggare än den "vanliga" versionen av Porsche Panamera. Behöver jag säga mer? Det här är en bil som klarar allt från långresor med familjen (plus bagage) till bankörning (med sportdäck i skuffen). Interiören är läckert avskalad och utrymmena räcker för de allra flestas behov. Och vem vill inte svara "En Porsche-kombi" på frågan om vad de kör för bil?

John Argelander är redaktionschef på auto motor & sport.

Panamera på Wayke

Mercedes E-klass All-Terrain Peter Ternströms val:

Mercedes E-klass All-Terrain. Barn? Har inga. Vill inte ha. Livet är mycket bättre utan. Har du haft oturen att ha skaffat barn vet du redan om det här. 18 år av oändlig uppoffring och enorma kostnader innan man kan sparka ut dem ur huset. Men nu ska vi prata familjebil. Jag måste nu alltså tänka mig in i en situation då jag varit dum nog att ha barn. Vi kan säga två stycken. En suv? Knappast. Aldrig någonsin. Istället väljer jag Mercedes E-klass All-Terrain. Lite högre markfrigång än en vanlig bil, fyrhjulsdrift, finns med rejäl motor och är en kombi. Perfekt att få plats med all skit snorungarna behöver och varje veckosluts obligatoriska tur till stormarknaden. Och nästan lika lyxig som en S-klass inuti.

Peter Ternström är krönikör i auto motor & sport och står alltid för tidningens galnaste upptåg.

E-klass All-terrain på Wayke