Provkörning av Toyota Proace Electric Long

Räckvidd har ofta varit en akilleshäl för elektriska skåpbilar. Och sedan hände något. Nu är det inte längre ett problem att täcka dagens sträckor på el. Det blir till och med över till dagen efter. Toyota Proace Electric är egentligen ingen Toyota. Det är en Peugeot med Toyota-märken. Beroende på vilken märkeslojalitet (och var du får bäst pris/tillgänglighet) kan du välja mellan om det ska stå Citroën, Opel, Peugeot eller Toyota i fronten. Den finns i två längder och två batteristorlekar. Så att du kan anpassa behovet efter företagets plånbok.

När vi ändå talar pengar är det lika bra att nämna att den är dyr i inköp. Men, med tanke på dieselpriserna lär du snabbt tjäna in de pengarna. Grundpriset på 465 000 kronor före moms för en kort Proace med lilla batteriet är 175 000 kronor mer än för den billigaste dieselmotoriserade Proace. På den senare tillkommer skatt på 15 000 kronor om året (mot 360 kronor för den elektriska). Om du i bästa fall lyckas köra på angiven WLTP-förbrukning på 6,6 l/100 km kostar bara soppan 17 kronor milen. Kör du 2 000 mil per år är det 34 000 kronor + 15 000 kronor för drivmedel och skatt. Full tank med diesel kostar runt 1 700 kronor. Att ladda en lång Proace Electric 75 full kostar 187,50 kronor om elen kostar 2,50 kr/kWh. Visserligen kommer du bara drygt 20 mil på en full laddning i verkliga fall (trots en uppgiven räckvidd på 33 mil). Det betyder att energikostnaden på ett år landar på runt 18 000 kronor. Om ovanstående räkneexempel ännu inte fått dig att överväga el, tänk vad andrahandsvärdet på en diesel kommer att vara om tre år mot en elektrisk.

Fakta Toyota Proace Electric Long

  • Batteri: 75 kWh (brutto)
  • Effekt: 100 kW (136 hk)
  • Vridmoment 260 Nm
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Räckvidd: 299 km
  • Maximal laddeffekt: 233 kW
  • 0–100 km/h: 13,3 sek
  • Toppfart: 130 km/h
  • Förbrukning: 28,3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Pris: från 525 900 kr ex moms
  • Rival: Mercedes e-Vito