Hoppa till huvudinnehåll

    Ford Mustang Fastback

    Shelby GT350R 4.7 V8 | OVC C/M | UNIK

    Lagerstatus
    I lager
    Drivmedel
    Bensin
    Växellåda
    Manuell
    Mätarställning
    60 km
    Modellår
    1965
    4 499 000 kr
    Publicerad

    The ’65 Shelby GT350R That Never Was

    Hedin Automotive Ford Eklanda, presenterar stolt denna otroliga 1965 Shelby GT350R OVC Competition Model.
    OVC, eller ”Original Venice Crew”, består av de olika raceförare, ingenjörer och mekaniker vilka ursprungligen varit del av Shelby American race- och utvecklingsteam.
    Det unika är att OVC har fått dessa bilar godkända som ”äkta” Shelbys med eget SFM-nummer (Shelby Ford Mustang) och officiell plats i Shelby-registret.
    Totalt byggdes 36st bilar och just detta exemplar är nummer 005.

    För att läsa mer om just denna typ av bil samt historien bakom kopiera länken nedan.
    https://www.bilsport.se/artikel/shelby-gt350r?plus=na

    För mer information gällande detta fordon kontakta Sixten Theliander på 031-751 75 36 eller [email protected]

    Teknisk information:

    Kaross: Original, Ford Mustang Fastback K-code med OVC Mustangs Shelby G.T. 350 Competition-ändringar, som ny front i kompositmaterial med integrerad ”stötfångare” och rektangulära scoop för kylning av frambromsar, komposithuv med scoop på original stålram, sidoscoop för kylning av bakbromsar, ny bakruta som inte har puckeln som originalet har, plexi sidorutor som på Shelby -66, borttagen bakfångare.

    Framvagn: Original individuell Mustang-framvagn med Shelbys historiska ändringar med ändrat fäste för övre bärarmar för att få lite negativ camber, styvare fjädrar, grövre krängningshämmare, Koni-stötdämpare, ”snabbare” styrväxel. Inget servo!

    Bakvagn: Individuell bakvagn efter Fords experimentmodell från 1963 med Jaguar/Dana 44 centerdel, moderna Koni-coilovers.

    Motor: Ford 289 K-code block, borrat 0.030’’ och ny smidd, strokad vevaxel som ger totalt 331 kubiktum, smidda kolvar, 11,4:1 i kompression, H-beam vevstakar, Shelby aluminiumtoppar, aluminiuminsug, Holley 750 cfm dubbelpump 4-portsförgasare, hydraulisk rullkam med lite hårdare data, headers, MSD elektronisk tändning, mekanisk fläkt, åtta liters oljetråg. Motorn är byggd av Carroll Shelby Engine Company.

    Effekt: 460 hk, max 6.700 rpm.

    Transmission: 4-växlad manuell Borg Warner T-10 växellåda.

    Bromsar: 11,25" Kelsey-Hayes skivor och bromsok fram och bak.

    Fälgar: American Racing 7x15".

    Lack: Wimbledon White med Guardsman Blue Le Mans-stripes.

    Inredning: Racingstol på förarsidan och original Mustang bucket seat till passageraren. Inget baksäte. Reservhjul monterat på platsen till baksätet. Fempunkts Simpson-bälten, Shelby G.T. 350 R instrumentpanel med sex Shelby-märkta Stewart Warner-instrument, Ford växelspak, träratt.

    Prestanda: 0-60 mph 6,8 sekunder.

    Biluppgifter

    • Drivhjul
      Bakhjulsdrift
    Tillverkare
    Ford
    Modell
    Mustang
    Version
    Mustang GT
    Modellår
    1965
    Tillverkningsår
    1965
    Växellåda
    Manuell
    Färg
    Vit
    Registreringsnummer
    GBZ66S

    Utrustning

    • 331 cid Aluminum motor
    • Aluminumramar med plexiglassrutor
    • Blue stripe paint scheme
    • En av 36 byggda
    • Fempunktsbälte
    • Kelsey Hayes-bromsar
    • OVC Competition Model
    • OVC Fiberglass Shelby-huv
    • T-10 Borg Warner style transmission
    • Torque Thrust-hjul
    • Wimbledon White

    Mer information

    Detta fordon har kontrollerats och godkänts mot Carfax europeiska register för bilar.

    • Stöldstatus
    • Service- och besiktningshistorik
    • Mätarställning
    • Tekniska detaljer

    Försäkring

    Provkörning